Vastamaalatun auton fiksaaminen

Vasta vaurion jälkeen maalattu pinta tai muuten vain uuden värin saanut projektiauto voi näyttää hyvältä parin metrin päästä – mutta pinta voi osoittautua ongelmalliseksi, kun sitä tarkastellaan läheltä.


Vanhan kansanviisauden mukaan fiksarin työ alkaa silloin, kun maalarin työ loppuun. Vastamaalattu auto voi hyvinkin vielä hyötyä perusteellisesta pintakäsittelystä, ennen kuin sen kehtaa ajaa kadulle ihasteltavaksi.


auto maalaamossa

Auton fiksaaminen maalaamisen jälkeen ei ole rakettitiedettä, mutta joitain yksityiskohtia kannattaa silti huomioida vahinkojen välttämiseksi. Lue tästä artikkelista vinkit vastamaalatun auton käsittelyyn.

Miksi auto fiksataan maalaamisen jälkeen

Uutta maalia ei vain suihkutetan pinnalle, vaan tasainen maalipinta on aina työn takana. Maalin kuivuttua sitä pitää vielä tasoittaa hiomalla ja myllyttämällä, usein hyvin aggressiivisilla työkaluilla, jotka poistavat maalia tehokkaasti.


Yleensä maalaamot eivät kuitenkaan viimeistele pintaa, vaan niille jää hionnan jäljiltä pyörrejälkiä ja pieniä kauneusvirheitä. Maalipinnan fiksaaminen virheettömäksi vie paljon aikaa ja vaivaa, eikä monesti kuulu maalaamon hinnoitteluun – etenkään, jos autoa maalataan vakuutusyhtiön piikkiin kolarin jälkeen.


Lisäksi tuoreen maalin pitää myös antaa kuivua. Ei ole automaattista, että maalipintaa on vielä suojattu millään tavalla ennen, kuin auto luovutetaan asiakkaalle.


Maalaamo ei siis ole fiksaamo. Vastamaalattu auto onkin lähtökohtaisesti vielä avoin työmaa, eikä valmis projekti.


Puhdista pinta

Kiillotettavan pinnan on aina oltava virheettömän puhdas ennen kuin sitä aletaan käsitellä. Siksi perusteellinen pesu on aina ensimmäinen askel ennen, kuin maalipinnalle tehdään yhtään mitään.

Maalaamossa työnkulkuun kuuluu autojen hionta ja tuoreen maalin tasoittaminen. Juuri siksi maalaamojen sisäilmassa kulkeutuu paljon pölyä, hiontajätettä ja muuta likaa, joka kertyy herkästi samassa tilassa kuivuville autoille.

Hyvin sein maalaamista varten autoista irrotetaan osia työn helpottamiseksi. Pölyä ja likaa voi päätyä myös hyvin yllättäviin paikkoihin, joita ei heti tulisi mieleen puhdistaa. Puhdista siksi huolellisesti esimerkiksi konepellin alusta, ovien ja takaluukun reunat, vannekotelot ja vanteet.

Vaikka maalaamo todennäköisesti peseekin auton ennen sen luovuttamista, se tulee vielä pestä huolellisesti ennen kiillottamista.


Huolellinen pesu ja kuivaus onkin ensimmäinen työvaihe. Vastamaalatulla pinnalla on tuskin erityisen piintynyttä likaa, vaan lähinnä kevyttä pölyä ja irtolikaa. Siksi erittäin voimakkaita pesuaineita ei lähtökohtaisesti tarvita.

Esipesuun soveltuu helppokäyttöinen ja monipuolinen Taxi XL -kiiltopesuaine. Taxi soveltuu kontaktittomaan esipesuun – suihkuta levittimellä ja huuhtele juoksevalla vedellä tai painepesurilla.

Samoin savettaminen on lähtökohtaisesti turhaa, koska tuoreeseen maaliin on tuskin ehtinyt iskostua mitään, mihin normaali pesu ei kykenisi.

Maalipinnan korjaaminen



Useimmat nykyään käytettävät maalit kuivuvat viimeistään vuorokauden sisällä niin, että auton pintaa voi myllyttää koneellisesti. Yleensä maalaamo myös tasoittaa pintaa ennen asiakkaalle luovuttamista hiomalla ja myllyttämällä. Varmista kuitenkin maalaamosta ennen käsittelyä, miten auto on käsitelty ja miten sitä hoidetaan.

Monesti maalipinta on kuitenkin vielä perusteellisen kiillotuksen tarpeessa maalaamosta kotiutumisen jälkeen. Sillä voi olla merkittävästi hiontajälkiä ja pyörrejälkiä, jotka vaativa autoilija haluaa poistaa ennen auton käyttöönottoa.


Aloita työ tekemällä testialue. Aloita mahdollisimman hienolla tuotteella ja laikalla, ja määritä optimaalinen laikan ja aineen yhdistelmä kokeilemalla näitä pienellä rajatulla alueella.


Tutustu valikoimissamme oleviin laikkoihin täällä. Pienten virheiden ja hologrammien poistoon sopii todennäköisesti Presta Ultra Polish -kiillotusaine tai Presta Swirl Remover -pyörrejälkienpoistaja.


Pidä yllä riittävän rauhallista työtahtia ja käsittele riittävän pieni paneeli kerrallaan. Lue lisää myllyttämisestä täältä ja pidä myllyttämisen hyvät käytännöt mielessä.

Suojaa pinta

Maalaamisen, pesun ja kiillotuksen jälkeen auto tulee aina suojata. Mutta vastamaalattua autoa ei tule pinnoittaa miten sattuu. Vaikka maali kuivuu yleensä vuorokaudessa riittävästi, että sitä voi alkaa pestä ja myllyttää, sen kuivuminen jatkuu vielä sen jälkeen.


Maalissa olevat liuottimet haihtuvat hitaasti vielä pitkään ajoneuvon luovutuksen jälkeen. Vaikka pinta olisi jo kuivunut kovaksi, nämä liuottimet haihtuvat vähitellen viikkojan, jopa kuukauden, ennen kuin pinta on täysin kuiva.


Siksi vääränlainen pinnoite voi häiritä maalin kuivumista. Liian kova pinnoite, joka ei anna liuottimien haihtua, voi vahingoittaa maalipintaa. Esimerkiksi keraaminen pinnoite ei yleensä sovi vastamaalatuille autoille, koska se ei hengitä.

Suosittelemme suojaamaan vastamaalatun auton Presta Fast Wax -nestevahalla. Sen hengittävä rakenne on suunniteltu nimenomaan vastamaalatuille pinnoille. Fast Wax antaa hyvän suojan jopa kolmeksi kuukaudeksi ja on erittäin helppo levittää.