top of page

Auton pesu talvella

Päivitetty: 14. jouluk. 2022

Pohjoisen ilmasto voi olla kova autolle kuin autolle – ja vaikka auton pesu pakkasella ei tuntuisikaan hyvältä idealta, juuri näiden olosuhteiden takia ajoneuvon asianmukainen pesu ja fiksaus on talvella lähtökohtaisesti tärkeämpää kuin koskaan.

Auton pinnalle päätyy eri saasteita kuin kesällä – mutta saasteita sille kuitenkin päätyy. Vaikka hyttyset ja mahla eivät antaisikaan päänsärkeä, ajonväylillä on enemmän kuin tarpeeksi lokaa, likaista lunta, suolaa ja hiekoitushiekkaa. Kaikki nämä päätyvät herkästi auton pinnalle, mahdollisesti jäätyen pintaan kiinni.


Etenkin suola on vaarallinen tekijä, koska se aiheuttaa korroosiota. Siksi sen säännöllinen poistaminen pinnalta pesemällä onkin ehkä tärkein osa auton fiksaamista talvikuukausina. Lue suolan kemiasta lisää täältä.

Pakkanen ei siksi ole hyvä tekosyy jättää autoa pesemättä. Lue tästä artikkelista, miten pidät autosi kunnossa myös talvella turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.


Ennaltaehkäisy


Tärkein osa autonhoitoa on aina ennaltaehkäisy. Tämä koskee niin valmistautumista talvikeleihin jo hyvissä ajoin syksyllä, sekä vastuulliseen ja ennakoivaan autonhoitoon talven aikana.

Tärkein yksittäinen tekijä, jolla suojelet autosi kuntoa ja jälleenmyyntiarvoa on ulkopintojen suojaaminen vahalla jo hyvissä ajoin ennen kuin lämpötilat putoavat. Paras vaihtoehto onkin laadukas kovavaha osana syyskäsittelyä.

Erinomainen vaihtoehto on Pro Carnauba Paste Wax -luonnonvaha. Se antaa autolle syvän kiillon, hyvän vedenhelmeilyn, ja ennen kaikkea useita kuukausia kestävän vahvan suoja luonnonvoimia vastaan. Vaha levitetään sienellä, annetaan kuivua vaaleaksi harsoksi, ja pyyhitään lopulta puhtaaksi mikrokuituliinalla.

Myös tuulilasin pinnoitus on tärkeä varotoimenpide. Tuulilasipinnoite parantaa näkyvyyttä ja auttaa pitämään kosteuden poissa tuulilasilta ajon aikana. Erinomainen vaihtoehto tuulilasille on Ma-Fra Aquavelox -tuulilasipinnoite, joka on nopea levittää ja jota voidaan käyttää kerroksittain. Pinnoitetta kannattaa myös vahvistaa talven aikana toistamalla käsittely.

Ylimääräistä lunta ja likaa kannattaa poistaa autolta aina ajon jälkeen mahdollisuuksien mukaan. Etenkin jos lämpötila vaihtelee talvella paljon, lumi voi välillä sulaa ja jäätyä uudelleen. Mikäli hieman haaleampina päivinä autolla on paljon märkää loskaa, se kannattaa pyrkiä pyyhkimään pois aina ajon jälkeen. Tällä tapaa vältät paljon ongelmia pitkällä aikavälillä.


Renkaat ja vanteet


Renkaat ja vanteet ovat lähtökohtaisesti aina kovimmalla koetuksella, ja niiden tuleekin olla ensimmäinen askel auton talvipesua. Talvella niistä huolehtiminen tärkeämpää kuin koskaan suola, loskan ja irtolian kertymisen ehkäisemiseksi.

Myös raudanpoisto on tärkeää, koska vanteille päätyvä jarrupöly ja muu rautalika aiheuttaa myös korroosiota. Talvella jarrupölyn ja suolan yhdistelmä voi olla tappava, jos siihen ei puututa ajoissa.

Lisäksi kannattaa huomioida myös pyöräkotelot ja lokasuojat osana pesurutiinia. Nämä osat on usein helppo unohtaa, mutta ne ovat vähintään yhtä kovalla kulutuksella kuin itse renkaat ja vanteet, koska renkailla oleva suola ja loska roiskuu väistämättä juuri niille. Näihin osiin voi olla vaikea päästä käsiksi, ja siksi painepesurista on usein hyötyä pesussa.

Monipuolinen Cerchi -vannesetti on erittäin arvokas työkalu etenkin talvella. Settiin kuuluu vannepesuaine Cerchi, joka puhdistaa likaa ja liuottaa turvallisesti rautalikaa, myös teräkseltä, kevyiltä metalliseoksilta ja kromilta. Lisäksi settiin kuuluu jämäkkä vanneharja, joka auttaa vaikeimmankin lian irrottamisessa, myös vanteiden sisältä ja vaikeasti tavoitettavilta pinnoilta.

Cerchi -vannepesuaine tarvitsee vain suihkuttaa pinnalle, antaa vaikuttaa, tarvittaessa hangata harjalla, ja huuhdella huolellisesti. Ole huolellinen, että kaikki pesuainejäämät saadaan käsittelyn jälkeen pois.

Vanteet kannattaa aina pestä ensimmäiseksi, koska ne ovat auton likaisin alue ja niitä pestessä likaa roiskuu maalipinnalle.


Pesu ja esipesu


Itse pesu kannattaa pyrkiä ajoittamaan haaleille päiville, tai pyrkiä tekemään sisätiloissa. Vanteiden jälkeen voidaan pestä koko ajoneuvo.

Esipesu on erittäin tärkeää myös talvella. Pinnalla on varmasti irtolikaa, suolaa, hiekkaa, vaikka mitä. Juuri siksi esipesu onkin tärkeää kaiken tämän irrottamiseksi ja pienten naarmujen välttämiseksi.

Esipesuun talvella sopii esimerkiksi kiiltopesuaine Taxi XL. Taxi sopii hyvin pesuun talvella, sekä erityisestä usein pestäville ajoneuvoille, kuten työautoille. Levitä Taxi XL levittimellä alhaalta ylös ja huuhtele huolellisesti ylhäältä alas.

Mitä tulee itse pesuun, kahden ämpärin taktiikka toimii ympäri vuoden. Sitä ei siis kannata unohtaa talvellakaan. Hoitopesuun sopii esimerkiksi Ultimate Shampoo Conditioner -hoitoshampoo, joka on Prescon asiakkaiden suosima pesuainetiiviste.

Pidä käsillä kahta ämpäriä. Toiseen ämpäriin sekoitetaan pesuaineliuos; laimenna Ultima Shampoo Conditioner veteen 1:200. Toisessa ämpärissä pidetään pelkkää vettä kintaan tai sienen huuhteluun. Pyri käyttämään lämmintä vettä ja pese auto paneeli kerrallaan. Älä yritä levittää shampoota koko autolle, jos lämpötila on matala. Pese siis paneeli kerrallaan ja huuhtele paneeli pesun jälkeen äkkiä, ettei pesuaine pääse jäätymään kiinni pintaan.

Kasta kinnas pesuaineliuokseen, pese paneeli, ja huuhtele kinnas vesiämpärissä ennen toistamista. Tällä tavoin pinnalle mahdollisesti jääneet likakappaleet saadaa turvallisesti pois, jolloin ne eivät naarmuta pintaa hangatessa.


Kuivaaminen


Kuivaaminen on aina tärkeä osa pesua. Jos auton annetaan jäädä pesun jälkeen kosteaksi, pinnalle voi veden kuivuessa jäädä kalkkitahroja, jotka ovat paitsi rumia, myös haitallisia pinnalle, jos niiden annetaan jäädä paikalleen.

Talvella kuivaaminen on erityisen tärkeää, koska talvella on olemassa riski, että vesi jäätyy pinnalle.

Kuivaa auto huolellisesti heti pesun jälkeen. Ma-Fra Super Dryer -kuivauspyyhe on erinomainen työkalu viimeistelyyn. Imukykyinen mikrokuitupyyhe auttaa poistamaan viimeisetkin vesipisarat pinnalta.

Talvella on myös perusteltua pesun jälkeen avata ovet, tavaratila sekä polttoainesäiliön läppä kuivaa näiden reunat huolellisesti, etteivät ne jäädy pesun jälkeen kiinni.


Sisäpesu


Sisäpuhdistusta ei tule unohtaa, koska kenkien ja vaatteiden mukana ohjaamoon kulkeutuu helposti suolaa, loskaa ja likaa. Myös ohjaamon puhdistukseen ja puhtaanapitoon kannattaakin kiinnittää huomiota.

Jos ohjaamossa on kangasmattoja, ne kannattaa jo syksyllä korvata muovimatoilla. Muovimattojen huuhteleminen on helpompaa. Lisäksi muovimatot ehkäisevät suolan ja kosteuden päätymistä lattialla hieman tehokkaammin.

Ohjaamon puhtaanapitämiseksi kannattaa vähintään poistaa ja huuhdella matot sekä imuroida lattia säännöllisin väliajoin. Tarpeen mukaan sisäpintoja kannattaa käsitellä myös asianmukaisella pesuaineella. Esimerkiksi monipuolinen Ma-Fra Pulimax -verhoilupuhdiste soveltuu käytännössä kaikille ohjaamossa oleville materiaaleille, kuten kankeille, vinyyleille ja nahalle.

Comments


bottom of page