Auton pohjan pesu

Miksi pohja tulee pestä säännöllisesti


Auton kuin auton pohja on monesti poissa silmistä, poissa mielestä. Sitä ei ehkä pidetä tärkeänä, koska sen kunto juurikaan vaikuta auton ulkonäköön. Lisäksi sen käsittelyä voidaan pitää vaikeana – auton alle ei juuri pääse ryömimään, eikä jokaisessa tallissa ole mahdollisuutta nostaa autoa ilmaan.


Mutta pohjan unotamisella voi olla seuraamuksia. Mikäli pohja jätetään täysin huomioimatta pitkiä aikoja, sinne kertyvä lika voi aiheuttaa ruostetta ja muuta vahinkoa. Huonokuntoinen pohja vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon ja voi edellyttää kallistakin korjaamista.



Pohja on maalipintaa kovemmalla koetuksella. Renkaat roiskivat juuri pohjaan ylivoimaisesti eniten likaa, kuraa, loskaa ja jarrupölyä. Talvella kuitenkin maanteiden suolaaminen on ylivoimaisesti suurin riskitekijä auton pohjassa olevalle metallille.

Suola edistää metallin korroosiota. Suola ei myöskään ”kulu” reagoidessaan metallin kanssa, vaan se jää kytemään pintaan niin kauan, kunnes se pestään pois. Siksi viimeistään keväällä pohjan pesun pitäisi kuulua jokaisen suomalaisen auton pesurutiiniin, vaikkei sitä muuten pestäisikään.

Mitä työkaluja tarvitsen



Pakollinen työkalu pohjan pesuun on painepesuri. Se on ylivoinainen apuväline, joka auttaa irtolian poistamisessa epätasaiselta pohjalta mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti. Mikäli pohja ei ole erityisen likainen tai sen pesu ei muuten ole syystä tai toisesta prioriteetti, painepesuri saattaa riittää sen käisttelyyn.

Painepesureille on olemassa myös pyörällisiä lisäosia, jotka mahdollistavat pohjan pesemisen helposti myös auton ollessa maan tasalla.


Mikäli pohjan pesuun käytetään vähänkään enempää aikaa tai vaivaa, tarpeeseen tulee myös laadukas rasvanpoistaja. Rasvaa poistava pesuaine on tärkeä työkalu poistamaan pohjaan kertyvää vaikeaa likaa.

Erinomainen vaihtoehto on rasvanpoistajatiiviste Supermafrasol, joka on laadukas, monipuolinen ja kustannustehokas vaihtoehto lukuisiin eri pesutarkoituksiin, myös pohjalle. Sen pinta-aktiiviset komponentit irrottavat tehokkaasti rasvaa, dieselvalumia, karstoja ja pakokaasunokea. Se on monipuolisesti laimennettavissa käyttötarkoituksen ja pinnan likaisuuden mukaan.

Mikäli haluat puhdistaa pohjan perusteellisesti viimeistäkin tahraa myöten, voit tarvita myös jämäkän harjan viimeistelyyn.

Miten pohja pestään


Aloita huuhtelemalla koko pohja huolellisesti painepesurilla. Veden paine irrottaa irtolikaa tehokkaasti. Jos pohja ei ole erittäin likainen, perusteellinen huuhteleminen saattaa riittää, ainakin ensiavuksi.


Mikäli pohjan pesuun varataan enemmän aikaa, seuraava vaihe on puhdistus rasvanpoistajalla. Laimenna Supermafrasol suhteessa 1:15-1:50 pohjan likaisuuden mukaan. Suihkuta tuote pinnalle pesuainelevittimellä tasaisesti ja anna vaikuttaa pinnalla. Älä anna tuotteen kuivua pinnalle. Huuhtele lopulta huolellisesti painepesurilla. Toista käsittely tarpeen mukaan.

Mikäli pohja on päästetty erittäin likaiseksi, sille on voinut jäädä vielä likatahroja. Mikäli siihen on mahdollisuus, voit levittää Supermafrasol -pesuainetta tahroihin ja hangata hankalat alueet karkealla harjalla puhtaaksi.Viimeistele vielä huuhtelemalla huolellisesti painepesurilla, ettei pinnalle jää pesuainejäämiä.

Lue lisää auton pesusta täältä.

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

pH-arvo ja pesuaineen voimakkuus

Kaikki fiksarit varmasti tuntevat kemiaalien happamuutta mittaavan pH-asteikon. Tämä asteikko on ollut käytössä jo yli vuosisadan. Yksi autokemikaalien markkinoinnin kestävimmistä urbaanimyyteistä on

© 2015 Presco Oy

Asiakaspalvelu - 0400 171 727  - www.presco.fi - Onkkaalantie 33 - 36600 Pälkäne

Eikö haluamaasi tuotetta löydy vielä verkkokauppamme valikoimasta?

Päivitämme uusia tuotteita verkkokauppaan.
Voit lähettää sähköpostilla toivomuksesi uusista tuotteista: info@presco.fi