Milloin auto savetetaan

Päivitetty: elo 27


Savettaminen on tärkeä osa auton puhdistusta. Se poistaa lakan sisään iskostunutta likaa ja vetää sen pois, syväpuhdistaen pinnan. Savetus on myös siitä erikoinen puhdistustoimenpide, että se poistaa paljaalle silmälle näkymätöntä likaa, joka kuitenkin vaikuttaa maalipinnan ominaisuuksiin.


Siksi ei aina olekaan itsestäänselvää, milloin savetus pitää tehdä. Toisin kuin pesutarvetta, savetuksen tarvetta ei voi helposti havaita vain ajoneuvoa tarkkailemalla.


Tässä artikkelissa kerromme mistä tiedät, että on aika savettaa auto.


Peukalosääntö – 3-4 kertaa vuodessa


Auton savettamiselle ei ole kiveen hakattua aikataulua, vaan savetus tehdään täysin oman tarpeen ja auton käytön mukaan. Siksi on tärkeää osata tarkkailla oman auton kuntoa ja arvioida omat tarpeensa.


Esimerkiksi auton käyttötarkoitus, säilytyspaikka, asuinalueen lähellä olevat teollisuusalueet, ja auton pesu vaikuttavat siihen, miten paljon iskostuneita likahiukkasia lakkapinnalta löytyy. Suuren osan vuotta tallissa lepäävä harrasteauto ei todennäköisesti likaannu yhtä nopeasti kuin teollisuusalueella säilytettävä työauto.


Myös uusi tai pitkään varastoitu ajoneuvo voi olla savetuksen tarpeessa. Uusikin auto voi hyvin helposti likaantua kuljetuksessa ja säilytyksessä. Samoin paikka, jossa auto varastoidaan, voi olla altis lialle.


Hyvä peukalosääntö on 3-4 savetusta vuodessa – korkeintaan kerran vuodenaikaa kohti. Tätä peukalosääntöä sovelletaan omien tarpeiden mukaan.


Diagnosoi tarve – kokeile pintaa kädellä


Savettamalla poistetaan sellaista likaa, jota on yleensä mahdoton erottaa paljaalla silmällä. Itse asiassa, auto voi näyttää täysin puhtaalta ja kiitävältä, vaikka korilla ja laseilla olisi paljonkin vaikeaa likaa.


Siksi savettaminen poikkeaakin hieman tavallisesta pesusta tai myllyttämisestä, mutta se ei ole lainkaan vähemmän tärkeä tehdä.


Paras tapa kokeilla onko savetus tarpeen ei olekaan katseella, vaan käsin. Kokeile pintaa kädelläsi – ehkäistäksesi naarmuja ja likaa, pidä kätesi ja pinnan välissä esimerkiksi ohutta muovipussia tai muuta ohutta muovikerrosta, ja liikuta kättä pitkin maalipintaa.


Mikäli pinta tuntuu sileältä, se on puhdas. Mutta jos kädessäsi tuntuu karheutta, pinnalla on näkymätöntä mutta iskostunutta likaa. Muovipussitesti on hyvä myös tehdä savetuksen aikana, jolloin pystyt seuraamaan milloin työ on valmis.


Syväpuhdistus ennen pinnoitusta


Säännöllisen pesun lisäksi savetus voi olla tärkeä osa auton detaljointia myllytyksen ja pinnoituksen aikana. Savetus puhdistaa pinnan erittäin tehokkaasti ja jättää sen sileäksi, minkä vuoksi se on hyödyllistä tehdä pesun jälkeen, mutta ennen maalipinnan käsittelyä ja suojaamista.


Savetus ennen myllytystä poistaa pieniä likahiukkasia. Se ei ole sinällään pakollinen työvaihe, mutta se voi tehdä kiillottamisesta nopeampaa ja helpompaa. Savetus ehkäisee likahiukkasten pääsyä laikan alle, ja tekee syvän kiillon saavuttamisesta siksi helpompaa.


Savetus on myös usein erittäin hyödyllinen, ellei jopa välttämätön, työvaihe pinnoituksia tehdessä. Luonnonvaha voi antaa enemmän anteeksi, mutta synteettiset vahat edellyttävät sileämpää ja puhtaampaa pintaa sitoutuakseen hyvin.


Etenkin keraamiset pinnoitteet edellyttävät pinnan syväpuhdistusta ja kiillottamista ennen käyttöä. Silloin ne antavat parhaan mahdollisen suojan ja kiillon.


Lue lisää myllyttämisestä täältä.

© 2015 Presco Oy

Asiakaspalvelu - 0400 171 727  - www.presco.fi - Onkkaalantie 33 - 36600 Pälkäne

Eikö haluamaasi tuotetta löydy vielä verkkokauppamme valikoimasta?

Päivitämme uusia tuotteita verkkokauppaan.
Voit lähettää sähköpostilla toivomuksesi uusista tuotteista: info@presco.fi