top of page

Liikeradan koko - epäkeskokiillotuskoneen ominaisuuksista

Päivitetty: 27. elok. 2020

Epäkeskokoneet yhdistelevät taustatuen pyörivän liikkeen sekä taustatuen kiertämisen oman akselinsa ympärillä muutaman millimetrin liikeradan puitteissa. Laikka ei siis pysy täysin paikallaan koneen käydessä, vaan rotaation lisäksi taustatuki liikkuu hieman itseään laajemmalla alueella – englanninkieliseltä nimeltään tämä liikerata on orbit.




Orbit -liikerata koko on myllytyksen tehokkuuteen vaikuttava tekijä. Liikerata voi olla suuri tai pieni. Suuren ja pienen liikeradan raja on 9 millimetriä – tähän asti liikerata on pieni. 10 millimetristä alkaen liikerataa aletaan pitää suurena. Standardikoko perusmalleille on ollut 8 millimetriä, mutta tämä ei riitä alkuunkaan random orbital -koneille, joilla tehdään viimeistely.


Esimerkiksi Rupes BigFoot -koneiden liikeradat ovat 15 millimetriä ja 21 millimetriä. Jo 15 mm on merkittävä parannus vanhaan standardiin verrattuna, ja 21 mm riittää jo hyvinkin hienovaraiseen ja turvalliseen käsittelyyn.



Juuri laikan kasvanut liikerata on merkittävä uudistus vapaasti pyörivissä epäkeskokoneissa. Random orbital -koneet edellyttävät pääsääntöisesti vähemmän käsittelyaskelia verrattuna muihin kiillotuskoneisiin. Tämä tekee vapaasti pyörivistä koneista pitkällä aikavälillä kustannustehokkaampia ja helpompia käyttää, kun yhdellä koneella voidaan tehdä käsittely, joka ennen olisi vaatinut useita käsittelykertoja.

tumman auton myllytys epäkeskokiillotuskoneella

Liikeradan koko ei kuitenkaan ole yksinkertainen tekijä, vaan eri kokoisilla liikeradoilla on eri tilanteisiin sopivia ominaisuuksia. Pienen liikeradan koneella laikka kulkee pinnalla hitaammin – käytännössä se tekee lyhyemmän liikeradan samassa ajassa. Lyhyemmän liikeradan kone hioo vähemmän tehokkaasti, mutta lähtökohtaisesti mahdollistaa tarkemman käsittelyn. Toisaalta laikka liikkuu pienemmällä alueella, ja tämän takia se tulee nopeammin kylläiseksi hiontapölystä.



Suuren liikeradan kone hioo nopeammin ja tehokkaammin, koska laikka liikkuu nopeammin – käytännössä laikka tekee pidemmän matkan samassa ajassa. Käsittelystä tulee tällöin nopeampaa, mutta samanaikaisesti vähemmän tarkkaa. Laikka ei toisaalta tule yhtä nopeasti kylläiseksi, koska se liikkuu hieman suuremmalla alueella.


Koneiden liikeratoja vertaillessa tulee pitää mielessä, että hionnan tehokkuus on monien tekijöiden summa. Laikan liikeradan halkaisija on merkittävä, mutta ei missään nimessä ainoa myllytykseen vaikuttava tekijä. Myllytykseen vaikuttaa yhtä lailla käytetyn laikan halkaisija, moottorin tehokkuus, kierrosnopeus, laikan pinnalla aiheuttama kitka, laikan materiaali, hionta- tai kiillotusaineen koostumus, hiontatekniikka ja niin edelleen.


bottom of page