top of page

Auton myllytys aloittelijalle

Päivitetty: 27. elok. 2020

Myllytyksessä on kyse auton pinna koneellisesta kiillottamisesta. Tämä prosessi tehdään kiillon palauttamiseksi. Auton pintaan kertyy likaa, hienoja naarmuja ja maalipinnan clear coat -kerroksen pinta menettää alkuperäistä väriään.

auton myllytys epäkeskokiillotuskoneella

Myllytyksessä hiotaan mekaanisesti maalipinnan ulointa kerrosta. Tällä tavalla tasataan naarmuja, jotka estävät valon heijastumisen pinnasta. Hionta ja kiillotus siis poistavat clear coat -pinnassa olevia naarmuja. Maalipinnan kokonaan läpäisseitä naarmuja ei voi korjata hiomalla, vaan näihin ainoa ratkaisu on maalaus.


Auton myllytys itse


Auton myllytyksen voi toki tehdä itse. Auton diy-myllytystä suunnitellessa kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että kyseessä on verrattain raskas projekti. Se edellyttää aikaa, keskittymistä, osaamista ja ennen kaikkea asiaan soveltuvat välineet. Välineiden valinta on myös hyvin tapauskohtaista, jolloin oman auton käsittelyn tarpeet pitäisi ymmärtää jo ostoksia tehdessä.


Auton myllytys ei välttämättä ole aloittelijalle ensimmäinen projekti. Huolimaton työote, ammattitaidon puute ja väärät välineet voivat aiheuttaa maalipinnalle enemmän haittaa kuin hyötyä. Kiillotuskone voi myös olla kova sijoitus, jos sitä käytetään vain yhden auton hoitoon. Työ ei missään nimessä ole mahdoton, mutta älä ryhdy hommiin tekemättä ensin läksyjäsi.

Välineet ja työtavat

Välineiden ja aineiden valitseminen on hyvin tapauskohtaista. Myllytys poistaa naarmuja, mutta esimerkiksi näiden syvyys vaikuttaa aine- ja välinevalintoihin. Syvien naarmujen käsittely hienolla aineella ja laikalla ei poista niitä kokonaan, kun taas hienojen naarmujen hionta hyvin karkealla hionta-aineella ja laikalla kuluttaa tarpeettoman paljon maalipintaa.


Maalejakaan ei ole luotu yhdenveroisiksi. Vanhempia autoja käsitellessä nämä erot ovat vielä tärkeämpiä. Eri välineillä ja aineilla voi olla suurikin merkitys työn onnistumiselle.

myllytys ennen ja jälkeen

Myllytyksen ohjeet


Mikäli olet kiinnostunut tekemään autosi hionnan, kiillotuksen ja vahauksen itse, voit lukea yksityiskohtaiset ohjeet myllytykseen ja maalipinnan käsittelyn kaikkiin vaiheisiin täältä. Kuvailemme yksityiskohtaisesti kaikki työn vaiheet, sekä tarjoamme ohjeita asianmukaisten aineiden valitsemiseen.


Ohjeet mustan auton myllytykseen voit lukea täältä. Mustassa tai erittäin tummassa maalipinnassa naarmut ja muut ongelmat "oireilevat" poikkeuksellisen helposti. Auton pitäminen parhaassa mahdollisessa kiillossa edellyttä enemmän vaivaa ja asiantuntemusta, mutta työ on varmasti vaivansa arvoista.


Kiillotettaessa maalipintaan kohdistuu merkittävää mekaanista rasitusta. Näissä tilanteissa uhkana on pienenpienten naarmujen, eli pyörrejälkien tai hologrammien muodostuminen. Myllytettäessä pyritään nimenomaisesti eroon naarmuista, joten tätä tulisi välttää. Lue ohjeemme, miten vältät pyörrejälkien muodostumisen myllytettäessä.


Paras myllytyksen vinkki kaikille autoilijoille on ennaltaehkäisy. Säännöllisellä ja huolellisella pesulla, etenkin esipesulla, sekä vahaamisella voidaan hyvin tehokkaasti välttää naarmuuntumista ja lian pinttymistä. Tämä pätee myös myllytyksen jälkeen: mitä paremmin autosta pidetään arkikäytössä huolta, sitä pidempään myllytyksen hyödyt säilyvät.


bottom of page