Veneen myllyttäminen - mitä, miksi, milloin

Päivitetty: kesä 14

Lasikuituveneissä uloin pinta on niin sanottu gelcoat, joka on itse lasikuitua suojaava pinta. Se antaa lasikuituveneille kiillon ja suojan. Se on veneen rakenteen uloin kerros, joka altistuu ympäristön rasitukselle: auringonsäteille, vedelle, suolalle, lialle, rasvalle, öljylle, ehkä jopa kalan verelle.


Gelcoat-pinnoilla ei ole enää suojaavaa kerrosta. Materiaalina se on vahva mutta huokoinen verrattuna auton clear coat -pinnoitteeseen. Tämän takia veneen pinnan ylläpitäminen ja kiillottaminen poikkeaa autonhoidosta.

Veneen gelcoat-pinta kuluu, naarmuuntuu ja himmenee siinä missä autonkin maalipinta. Tätä voi toki hidastaa säännöllisellä pesulla ja vahaamisella samoin kuin autossakin. Mutta ennemmin tai myöhemmin hyvinkin hoidettu pinta voi tarvita kiillottamista. Se voi naarmuuntua, hapettua tai menettää kiiltoaan.


Lue lisää lasikuidun ominaisuuksista ja pesemisestä täältä.


Veneen erityisiin haasteisiin kuuluuvat olosuhteet ja gelcoat-pinnan rakenne. Gelcoat on huokoisempaa kuin automaali, minkä takia se on suhteessa alttiimpi hapettumille. Lisäksi veneen köli altistuu paljon vakavammalle rasitukselle, koska se voi olla pitkiä aikoja vedessä. Siksi veneen pinnan kuntoa kannattaakin seurata säännöllisesti.


Vaikka gelcoat onkin auton maalia herkempi hapettumaan, se on silti paljon auton lakkapintaa kovempi pinnoite. Tämä onkin pääasiallinen ero auton ja veneen hionnan välillä. Veneen tehokas myllytys edellyttää enemmän voimaa, joten oikean kiillotuskoneen ja laikan valinta on erittäin tärkeää. Muuten myllytys ei irrota kaikkea hapettumaa eikä anna kunnollista kiiltoa, vaan hionta on pian tehtävä uudestaan.

Esityöt

Varaa veneen kiillottamiseen riittävästi aikaa. Veneissä on paljon kiillotettavaa pintaa, eikä sitä käsitellä tunnissa. Myös kiillotuksen esityöt ja viimeistelyvaiheet voivat viedä runsaastikin aikaa.


Perusteellinen pesu ennen hiontaa on pakollinen ensimmäinen vaihe, niin kuin autonkin peussa. Esipese Ma-Fra Pulismog -vahanpoistoshampoolla. Pulismog on yhteensopiva painepesureiden ja pesuainelevittimien kanssa, joten se on käytännöllinen myös veneen kaltaisia suuria pintoja pestessä.


Pulismog irrottaa myös tehokkaasti vaikeaa likaa, kuten savusumun jäänteitä, kevyttä hapettumaa ja ruostetta. Se pesee tehokkaasti vahingoittamatta herkkiä pintoja, kuten muovia ja kumia. Pulismog jättää pinnan erittäin puhtaaksi, joten se soveltuu hyvin esikäsittelyyn ennen hiontaa.


Kun vene on pesty ja kuivattu, suojaa pinnat jotka voivat vahingoittua hionnan aikana. Teippaa esimerkiksi muoviset tai kumiset rajapinnat, saumat ja tiivisteet jotka saattavat joutua laikan reitille. Kun pinnat on suojattu, vene on valmis hiottavaksi.


Suoravetoinen kiillotuskone


Koska gelcoat-pinta on auton lakkaa kovempi, se on suositeltavampaa hioa suoravetoisella eli perinteisellä rotary-koneella. Epäkeskokiillotuskone ei todennäköisesti anna parasta lopputulosta, etenkään, jos pinnalla on hieman enemmän hapettumaa.


Tämä johtuu siitä, että epäkeskokone on suunniteltu pitämään laikan aiheuttama lämpötila matalampana. Auton myllytyksessä tämä on hyödyllistä, koska korkeaksi nouseva lämpötila aiheuttaa todennäköisesti ylimääräistä kulumaa.


Mutta koska gelcoat-pinta on kova, sen kiillottamisessa rotaryn aiheuttama lämpö ja kitka ovat hyödyllisiä. On yksi asia saada pinta kiiltelemään lyhyellä aikavälillä – tämä on saavutettavissa myös epäkeskokoneella. Mutta jos hapettumat halutaan hioa kokonaan pois, rotarylle ei ole korviketta.


Lue tarkemmin mitä eroa kiillotuskoneilla on täältä


Tämä on yhtäältä myös hyvä uutinen, koska aloittelevankin myllyttäjän on suhteessa vaikeampaa aiheuttaa vaurioita gelcoat-pinnalle.


Veneelle sopii esimerkiki Milwaukee AP 14-2 200 E 1450 W, jonka moottorin vahva vääntö antaa loistavan suorituskyvyn. Koneen nopeus pysyy vakiona pienilläkin kierroksilla ilman ylikuumenemista. Nopeus on säädettävissä 490 - 2100 rpm. Säädettävyys mahdollistaa hyvin laaja-alaiseen työskentelyn erilaisilla pinnoilla. Nopeudensäätö näkyvästi koneen rungon päällä helpottaa käsiteltävyyttä. Ylikuormitussuoja turvaa koneelle pidemmän iän.


Nopeuden lukitustoiminto vähentää sormikuormitusta. Suojattu karanlukko estää turhat vauriot kulmavaihteessa. Kumipäällysteinen pinta kulmavaihteen päällä antaa todella hyvän pidon kädelle ja helpottaa koneen käsittelyä vaikeissa paikoissa. 6 m pitkä PUR-virtajohto ei hankaa maalipintaa perinteisten virtajohtojen tavoin.


Milwaukee AP 14-2 200 E 1450 W


Villalaikat


Vene hiotaan villalaikalla samasta syystä kuin rotary-koneella. Villalaikka hioo kovempaa, ja gelcoat-pinnalla hyvä hiontateho on tärkein prioriteetti.


Presta-villalaikat ja taustatuki sopivat erinomaisesti veneen hiontaan.


Taustatuki Flex Foam