top of page

Veneen myllyttäminen - mitä, miksi, milloin

Päivitetty: 14. kesäk. 2021

Lasikuituveneissä uloin pinta on niin sanottu gelcoat, joka on itse lasikuitua suojaava pinta. Se antaa lasikuituveneille kiillon ja suojan. Se on veneen rakenteen uloin kerros, joka altistuu ympäristön rasitukselle: auringonsäteille, vedelle, suolalle, lialle, rasvalle, öljylle, ehkä jopa kalan verelle.


Gelcoat-pinnoilla ei ole enää suojaavaa kerrosta. Materiaalina se on vahva mutta huokoinen verrattuna auton clear coat -pinnoitteeseen. Tämän takia veneen pinnan ylläpitäminen ja kiillottaminen poikkeaa autonhoidosta.

Veneen gelcoat-pinta kuluu, naarmuuntuu ja himmenee siinä missä autonkin maalipinta. Tätä voi toki hidastaa säännöllisellä pesulla ja vahaamisella samoin kuin autossakin. Mutta ennemmin tai myöhemmin hyvinkin hoidettu pinta voi tarvita kiillottamista. Se voi naarmuuntua, hapettua tai menettää kiiltoaan.



Veneen erityisiin haasteisiin kuuluuvat olosuhteet ja gelcoat-pinnan rakenne. Gelcoat on huokoisempaa kuin automaali, minkä takia se on suhteessa alttiimpi hapettumille. Lisäksi veneen köli altistuu paljon vakavammalle rasitukselle, koska se voi olla pitkiä aikoja vedessä. Siksi veneen pinnan kuntoa kannattaakin seurata säännöllisesti.


Vaikka gelcoat onkin auton maalia herkempi hapettumaan, se on silti paljon auton lakkapintaa kovempi pinnoite. Tämä onkin pääasiallinen ero auton ja veneen hionnan välillä. Veneen tehokas myllytys edellyttää enemmän voimaa, joten oikean kiillotuskoneen ja laikan valinta on erittäin tärkeää. Muuten myllytys ei irrota kaikkea hapettumaa eikä anna kunnollista kiiltoa, vaan hionta on pian tehtävä uudestaan.

Esityöt

Varaa veneen kiillottamiseen riittävästi aikaa. Veneissä on paljon kiillotettavaa pintaa, eikä sitä käsitellä tunnissa. Myös kiillotuksen esityöt ja viimeistelyvaiheet voivat viedä runsaastikin aikaa.


Perusteellinen pesu ennen hiontaa on pakollinen ensimmäinen vaihe, niin kuin autonkin peussa. Esipese Ma-Fra Pulismog -vahanpoistoshampoolla. Pulismog on yhteensopiva painepesureiden ja pesuainelevittimien kanssa, joten se on käytännöllinen myös veneen kaltaisia suuria pintoja pestessä.


Pulismog irrottaa myös tehokkaasti vaikeaa likaa, kuten savusumun jäänteitä, kevyttä hapettumaa ja ruostetta. Se pesee tehokkaasti vahingoittamatta herkkiä pintoja, kuten muovia ja kumia. Pulismog jättää pinnan erittäin puhtaaksi, joten se soveltuu hyvin esikäsittelyyn ennen hiontaa.


Kun vene on pesty ja kuivattu, suojaa pinnat jotka voivat vahingoittua hionnan aikana. Teippaa esimerkiksi muoviset tai kumiset rajapinnat, saumat ja tiivisteet jotka saattavat joutua laikan reitille. Kun pinnat on suojattu, vene on valmis hiottavaksi.


Suoravetoinen kiillotuskone


Koska gelcoat-pinta on auton lakkaa kovempi, se on suositeltavampaa hioa suoravetoisella eli perinteisellä rotary-koneella. Epäkeskokiillotuskone ei todennäköisesti anna parasta lopputulosta, etenkään, jos pinnalla on hieman enemmän hapettumaa.


Tämä johtuu siitä, että epäkeskokone on suunniteltu pitämään laikan aiheuttama lämpötila matalampana. Auton myllytyksessä tämä on hyödyllistä, koska korkeaksi nouseva lämpötila aiheuttaa todennäköisesti ylimääräistä kulumaa.


Mutta koska gelcoat-pinta on kova, sen kiillottamisessa rotaryn aiheuttama lämpö ja kitka ovat hyödyllisiä. On yksi asia saada pinta kiiltelemään lyhyellä aikavälillä – tämä on saavutettavissa myös epäkeskokoneella. Mutta jos hapettumat halutaan hioa kokonaan pois, rotarylle ei ole korviketta.



Tämä on yhtäältä myös hyvä uutinen, koska aloittelevankin myllyttäjän on suhteessa vaikeampaa aiheuttaa vaurioita gelcoat-pinnalle.


Veneelle sopii esimerkiki Milwaukee AP 14-2 200 E 1450 W, jonka moottorin vahva vääntö antaa loistavan suorituskyvyn. Koneen nopeus pysyy vakiona pienilläkin kierroksilla ilman ylikuumenemista. Nopeus on säädettävissä 490 - 2100 rpm. Säädettävyys mahdollistaa hyvin laaja-alaiseen työskentelyn erilaisilla pinnoilla. Nopeudensäätö näkyvästi koneen rungon päällä helpottaa käsiteltävyyttä. Ylikuormitussuoja turvaa koneelle pidemmän iän.


Nopeuden lukitustoiminto vähentää sormikuormitusta. Suojattu karanlukko estää turhat vauriot kulmavaihteessa. Kumipäällysteinen pinta kulmavaihteen päällä antaa todella hyvän pidon kädelle ja helpottaa koneen käsittelyä vaikeissa paikoissa. 6 m pitkä PUR-virtajohto ei hankaa maalipintaa perinteisten virtajohtojen tavoin.



Villalaikat


Vene hiotaan villalaikalla samasta syystä kuin rotary-koneella. Villalaikka hioo kovempaa, ja gelcoat-pinnalla hyvä hiontateho on tärkein prioriteetti.


Presta-villalaikat ja taustatuki sopivat erinomaisesti veneen hiontaan.





Villaikan puhdistamiseen tarvitaan myös laikanpuhdistaja. Presta Buffing Spur -metallinen puhdistaja villalaikoille poistaa tehokkaasti ylimääräistä hionta-ainetta, ainejäämiä, likaa ja roskia laikalta. Käännä laikka ympäri, aseta puhdistaja laikkaa vasten ja käynnistä hiontalaite turvallisella nopeudella.



Hionta ja hapettumien poisto


Hiontaa, naarmujen korjaamiseen ja hapettumien täydelliseen poistamiseen soveltuu esimerkiksi Presta Gel Coat Compound, vesiemulsiopohjainen hionta-aine. Se poistaa P800-P1000 karkeusasteisia jälkiä. Gel Coat Compound jättää syvän ja korkeatasoisen viimeistelyn. Kuten Prestan kaikki hionta- ja kiillotusaineet, se ei sisällä lainkaan vahoja, silikoneja tai täyteaineita.



Hiontaan soveltuu myös Ma-Fra Tortuga Gel, nestemäinen hionta-aine. Tuota on voimakkaasti hiova ja asteittein työllistettävä, siis ensin hionta ja sitten kiillotus. Tortuga gel hionta-aineen avulla poistat hapettumisen jälkiä gelcoat-pinnoilla.



Käytä tuotteen ohjeiden mukainen määrä laikalle ja hio pinta paneeli kerrallaan. Muista pitää laikka koko ajan liikkeellä välttääksesi epätasaista hiontaa. Älä aja pyörein liikein, vaan vaaka- ja pystysuuntaisesti limittäisin liikkein neliskulmainen alue kerrallaan.


Hio pintaa kunnes ainetta ei enää juuri näy pinnalla ja pinta alkaa kiiltää. Jos hiotaan naarmuja tai vaikeaa hapettumaa, voi olla tarpeellista hioa sama alue kahteen kertaan, lisäten välillä hionta-ainetta.


Karkeaan hiontaan käytä mustaa Presta -villalaikkaa. Villaine laikka luistaa hyvin eikä ylikuumene herkästi, mistä on etua veneen isoa pintaa hiottaessa.


Kiillotus ja pyörrejälkien poisto


Hionnan jälkeen viimeistele Presta Ultra Polish – kiillotusaineella.



Ultra Polish kiillottaa P1500 karkeusastetta vastaavia naarmuja ajoneuvojen tuoreilta ja kuivuneilta maalipinnoilta. Solvetuu myös kevyen kuluman ja hapettumien poistoon. Voidaan käyttää käsin tai koneella. Ei sisällä täyteaineita, vahoja tai silikonia, vaan luo syvän kiillon, joka perustuu maalipinnan uudistamiseen virheiden peittämisen sijaan. Kiilto ei peseydy pois. Käytä Ultra Polish vihreällä Presta -villalaikalla.


Viimeistely


Tarvittaessa kiillota hankalat, koneella ajamatta jääneet alueet käsin. Ultra Polish -kiillotusaine soveltuu myös käsin kiillottamiseen.



Kun pinta on kiillotettu ja hapettumat ja naarmut on poistettu, pinta pestään lopuksi. Villalaikalla hiottaessa pintaan voi jäädä huomattaviakin määriä hiomapölyä. Pesemällä pinta lopuksi edesautat sen säilymistä hyvässä kunnossa pidempään.


Loppupesuun soveltuu erinomaisesti esimerkiksi Presta Marina Ultra Cocentrate Boat Wash -shampoo. Ympäristöystävälinen, fosfaattivapaa ja biohajoava Boat Wash on todella vahva pesuainetiiviste, joka vaahtoaa tehokkaasti. Voidaan laimentaa aina 1:400 asti.



Pesun jälkeen kovan työn tulokset tulee suojata, aivan kuin autoakin käsitellessä. Vahaa siis vene pesun jälkeen, niin venettä ei tarvitse kiillottaa lähitulevaisuudessa uudestaan. Hyvällä suojauksella ennaltaehkäistään tulevia vahinkoja ja hidastetaan auringon säteiden, lian, veden ja rasvan aiheuttamia vahinkoja gelcoat-pinnoille.



Veneen vahaamiseen soveltuu oivasti esimerkiksi Presta Marine UV Crème Wax, joka antaa pitkäikäisen suojan ja on helppo levittää. Se suojaa tehokkasti suolalta, hapettumilta ja UV-säteiltä.



bottom of page