Veneen fiksaus – lyhyt johdanto

Päivitetty: touko 17

Veneen fiksaaminen poikkeaa monelta osin autonhoista olosuhteiden ja käytettyjen materiaalien vuoksi. Vene on paljon kovemmalla kurituksella ympäristötekijöiden takia. Se on suuren osan aikaa vedessä altistuen saasteille, suolalle, vedeneläville ja auringonpaisteelle aivan toisella tapaa kuin auto.



Lisäksi veneen lasikuitu ja sen pinnoite poikkeavat auton maalista ja lakkapinnotteesta. Lasikuidun ja sen gelcoat -suojakerroksen rakenne on hyvin erilainen, ja asettaa hoidolle omanlaisensa haasteet. Yhteistä niille kuitenkin on se, että ne edellyttävät asianmukaista ja säännöllistä pesua ja hoitoa säilyttääkseen ominaisuutensa.


Tässä artikkelissa selitämme yleisesti, mitä veneen ylläpitoon kuuluu - niin rutiininomaisia hoitotoimia ja vahingon ennaltaehkäisyä, kuin ikääntyneiden ja kuluneiden materiaalien elvyttämistä.


Näillä ohjeilla vältät vaurioita useimmille veneen materiaaleille, pidät veneen hyvässä kunnossa, ja sen pidennät sen komponenttien käyttöikää.


Kansi ja runko


Veneen kannen ja rungon rutiininomainen pesu ja vahaus eivät missään nimessä ole vaikeita tai edes erityisen työläitä prosesseja. Tärkeää onkin ylläpitää säännöllinen rutiini, jolla ehkäistään vaikean lian muodostumista ja myllyttämistä edellyttäviä pintavaurioita.


Veneille on olemassa juuri lasikuidulle tarkoitettuja yleisshampoita, jotka puhdistavat kölin, kannen lasikuitupinnat, ja monet metallipinnat vaivattomasti. Yleensä pesu muistuttaa auton pesua: pinta huuhdellaan ensin letkulla, pesuaine levitetään pinnalle ja puhdistetaan sienellä tai kintaalla, ja pesuainejäämät huuhdellaan. Levitä pesuaine alhaalta ylös ja huuhtele ylhäälhä alas valumajälkien välttämiseksi.


Samoin kuin autoa pestessä, vältä pesua suorassa aurinpaisteessa äläkä annan pesuaineen kuivua pinnalle. Venettä pestessä onkin tärkeää valita ajankohta hyvin, koska veneen pesu varjossa on paljon vaikeampaa. Pyri pesemään vene joko aamulla tai illalla, tai pilvisenä päivänä.

Tavallinen ongelma kölin pesussa on vesirajalle muodostuva musta likaraita. Tämä on hyvin yleinen ongelma, kun vene viettää koko kauden vedessä. Mustaa raitaa ei välttämättä saa pois tavallisella lasikuidulle tarkoitetulla shampoolla.


Sen puhdistamiseen on kuitenkin olemassa erityisiä lioutinpesuaineita, jotka tarvitsee vain suihkuttaa pinnalle, antaa vaikuttaa ja pyyhkiä pois. Yleensä nämä tuotteet ovat biohajoavia, eikä venettä tarvitse edes viedä erityiseen pesupisteeseen tai vetää kuiville.


Myös vene tulee vahata lasikuidun suojaamiseksi. Koska lasikuitu on auton lakkapintaa huokoisempaa, siihen tarttuu helpommin likaa, minkä vuoksi vahaaminen on tarpeellisempaa. Vahaamisen puolesta puhuu myös vaikeammat ympäristön olosuhteet, joille vene altistuu.


Vahaaminen autaa kölin puhtaana pitämistä ja suojaa sitä kulumalta ja monilta vauriolta. Köli on kookas pinta ja sen vahaaminen voi olla työlästä - mutta se säästää pitkällä aikavälillä paljolta vaivalta ja vahingolta. Lisäksi kunnon vaha saa veneen näyttämään paremmalta helposti. Monesti laadukas kovavaha veneilykauden alussa ja lopussa riittää hyvin, mutta sovella tätä sääntöä omien tarpeittesi mukaan.


Pääsääntöisesti veneen vahaus ei poikkea merkittävästi auton vahaamisesta. Käytä kuitenkin aina lasikuidulle sopivaa vahaa. Autovahat eivät automaattisesti sovi veneille - mutta monet autovahat, esimerkiksi Malco -kovavahat, soveltuvat mainiosti niin veneille kuin autoille. Varmista kuitenkin aina tuotteen soveltuvuus ennen sen käyttöä.


Vahaus tehdään samoin kuin autolle – wax on, wax off. Levitä vaha, anna kuivua kalvoksi ja pyyhi liinalla puhtaaksi, tai levitä siten kuin valmistaja ohjeistaa.


Verhoilut ja pinnat


Veneen kansi ja sisusta ovat täynnä käytännöllisiä ja esteettisiä pinnoitusmateriaaleja, kosketuspintoja ja kädensijoja. Todennäköisesti veneesi onkin täynnä kankaisia tai keinonahkaisia verhoiluja ja pehmusteita, vinyylisiä tai muovisia pintoja, erilaisista metalliseoksista valmistettuja kaiteita, ja tiikillä pinnoitettuja lattioita.


Materiaalien kirjo onkin laaja.


Monia näistä materiaaleista ei voi ainakaan käytännöllisesti pestä yhdessä kölin ja kannen kanssa yleisshampoolla. Mieleesi tuskin juolahtaisikaan pestä ohjaamoa ja istuintyynyjä painepesurilla. Metalliset ja puiset osat voivat myös tarvita erilaista käsittelyä kuin lasikuitu.

Esimerkiksi metallipintojen haaste on hapettumien ilmestyminen ja kiillon himmeneminen. Veneissä käytetyt metallit on luonnollisesti valmistettu niin, etteivät ne ruostu helpolla – mutta niitä hoidettaessa on kuitenkin käytettävä tervettä maalaisjärkeä. Ne pitää pitää riittävän puhtaana, eikä hapettumien muodostuminen ole mahdotonta.


Etenkin jo alkaneiden värimuutosten ja himmentymien poistamine metallipinnoilta luonnistuu yleensä helpoimmin ja tarkoituksenmukaisimmin juuri metallipinnoille tarkoitetuilla kiillotusaineilla. Veneen yleisshampoot eivät todennäköisesti vaikuta yhtä tehokkaasti.

Myös kankaiset ja keinonahkaiset verhoilut ja vinyyliset sisäpinnat puhdistetaan erikseen. Samoin kuin ei pese autosi ohjaamoa vaahtoshampoolla ja painepesurilla, veneen ohjaamo ja istuimet pestään kölistä erikseen. Useinkaan verhoilumateriaalit eivät ole vaikeita puhdistaa, ja näille on olemassa useita helppokäyttöisiä ja käyttövahvuiseksi laimennettuja pesuaineita, jotka vain suihkutetaan pinnalle ja pyyhitään pois mikroliinalla


Verhoilujen puhdistaminen ei ole vaikeaa eikä työlästä, mutta sekin on tärkeää tehdä säännöllisesti. Kuluvat materiaalit voivat menettää värinsä tai joustavuutensa pysyvästi, edellyttäen ehostamista – tai mahdollisesti jopa vaihtamista uusiin materiaaleihin.

Keinonahkaiset ja nahkaiset materiaalit tulee yleensä myös kosteuttaa nahkaruoalla, joka ehkäisee materiaalien kuivumista ja halkeilua. Monet nahalle tarkoitetut puhdistusaineet ovat kaksitoimisia, jolloin erillistä hoito- tai suojauskäsittelyä ei pesun lisäksi tarvita.


Tekstiiliset verhoilumateriaalit, jotka altistuvat säännöllisesti kosteudelle ja roiskeille, on mahdollista myös vedeneristää. Tämä tehdään sumutettavilla tuotteilla, jotka muodostavat suojaavan ja vettähylkivän kerroksen tekstiilin päälle. Käsittely tehdään esimerkiksi avoimessa ohjaamossa olevilla kankaisille istuimille tai istuintyynyille.


Lisäksi tiikkiset puulattiat edellyttävät myös hoitoa. Tiikillä on maine työläänä materiaalina, mutta tämä ei oikeastaan pidä paikkaansa – tiikki vain edellyttää säännöllistä pesua ja hoitoa, siinä missä mikä tahansa veneen materiaali. Helpointa on pestä tiikki sille tarkoitetuilla pesuaineilla erikseen. Nämä aineet sisältävät monesti myös suojaavia ja hoitavia aineita, jotka pitävät tiikin pidempään hyvässä kunnossa.


Etenkin näillä materiaaleilla pätee veneenhoidon tärkein peukalosääntö: säännöllinen ja kevyt puhdistus on pitkällä aikavälillä paljon helpompaa ja halvempaa kuin jo ilmestyneiden tahrojen poistaminen voimakkailla kemikaaleilla ja kovalla hankaamisella.


Lasikuitu ja gelcoat


Lasikuidun uloin kerros on gelcoat -pinnoite, jonka funktio on pääosin sama kuin auton lakkapinta: lasikuiden suojaaminen ulkoisilta rasitteilta. Se on osa, joka antaa lasikuidulle sen kiillon. Samoin kuin auton lakkapinta, myös gelcoat voi haalistua, likaantua ja naarmuuntua käytössä, menettäen esteettisiä ominaisuuksiaan ja altistuen kulumalle.


Samoin kuin auto, myös vene voi edellyttää hiontaa, oli syynä sitten värinmuutokset, naarmuuntuminen tai hapettumien ilmeneminen. Verrattain huokoinen gelcoat on auton lakkaa alttiimpi värinmuutoksille ja hapettumille, minkä vuoksi se voi edellyttää myllytystä useammin.

Veneen myllyttäminen voi olla aikaavievä prosessi, koska köli on yleensä pinta-alaltaan erittäin suuri. Aloita myllytys ensin huolellisella pesulla ja vahanpoistolla, ja kuivaa pinta huolellisesti. Teippaa herkät pinnat, jotta et aiheuta niille vahinkoa työn aikana.


Myllytä pinta suoravetoisella eli rotary -kiillotuskoneella ja villalaikalla. Gelcoat -pinta on paljon auton lakkaa kovempi, ja DA-koneen hiontateho ei todennäköisesti riitä sen kiillottamiseen, etenkään jos pinnalla on jo hapettumaa. Samoin vaahtomuovi on yleensä liian hellävarainen lasikuidulle.