top of page

Auton pesu ja ylläpito

Vaikka auton pinnat ovat lähtökohtaisesti hyvässä kunnossa ja asianmukaisesti käsitelty, niiden kunnon ylläpitämiseen tarvitaan edelleen säännöllistä vaivannäköä. Näin vaivalloisten ja kalliiden käsittelyjen tuloksista saadaan nauttia pidempään. Näillä ohjeilla onnistuu auton arkinen ylläpito ja puhdistus.



Autonhoidon tärkein peukalosääntö on, että ennaltaehkäisy on korjaamista halvempi ja helpompi vaihtoehto. Tämä sääntö pätee myös auton maalipinnan ylläpitamisessä: säännöllinen hoito ehkäisee kallista huoltoa myöhemmin.


Auton säännöllinen pesu on sen hoidon kulmakivi. Pesulla poistetaan likaa ja paitsi pidetään pinta puhtaana, myös ehkäistään erilaisten saasteiden aiheuttamaa kumulatiivista vahinkoa ajoneuvolle.


Auton pesu ei ole rakettitiedettä, mutta se kannattaa silti opetella tekemään oikein. Oikeilla työtavoilla ja työkaluilla säästät paitsi aikaa, mutta myös saavutat parhaan mahdollisen pesutuloksen.

Tämän artikkelin ohjeilla peset autosi helposti ja turvallisesti, ja ylläpidät sen pintaa pitkällä aikavälillä.

Milloin auto pestään


likainen auto auton pesu

Lähtökohtaisesti auto pestään kun se on likainen. Näkyvä lika pinnalla on viimeinen merkki pesun ajankohtaisuudesta, mutta kaikkea likaa ei välttämättä huomaa paljaalla silmällä. Hyvä peukalosääntö voi olla esimerkiksi auton pesu kahden viikon välein, riippuen olosuhteista.


Säätilasta ja ajo-olosuhteista riippuen pesun voi tehdä harvemmin tai useammin. Autoa ei voi pestä ”liian usein” - jos auto pestään oikein, tiheäkään pesutahti sinällään ei vahingoita pintaa. Auton voi kyllä pestä liian harvoin, mikäli lian annetaan vähitellen vahingoittaa maalipintaa tarpeettomasti.

Vanteet ja renkaat


Vanteet ja renkaat pestään yleensä ensimmäisinä siksi, että ne ovat usein merkittävästi koria likaisempi. Vanteille kertyy yleensä helpoiten maantielikaa, jarrupölyä ja öljylikaa siksi, että ne ovat jatkuvassa kontaktissa tien pinnan kanssa. Huuhteluvedellä on taipumus roiskua vanteilta korille, minkä vuoksi kori kannattaa pestä vasta tämän jälkeen.


Koska vanteet ovat monesti muuta autoa paljon likaisemmat, niille on olemassa monia varta vasten vanteille tarkoitettuja pesuaineita. Vanteille on myös tarpeen tehdä raudanpoisto koria useammin, koska jarrupölyllä on tapana päätyä vanteille ja pölykapseleille.


Tehokas vannepesuaine on Ma-Fra Regenera Cerchi, joka poistaa myös rautalikaa. Tuote on nopea ja helppo käyttää. Se suihkutetaan vanteille, annetaan vaikuttaa hetki, hangataan vanneharjalla, ja huuhdellaan huolellisesti.


Suihkuta liukastinainetta pinnalle ja liu'uta savea pinnalla edestakaisin, kunnes pinta tuntuu sileältä koskea. Mikäli käytät perinteistä savea, muista kääntää ja taittaa savikappaletta riittävän usein, ettet naarmuta pintaa siitä irtoavalla lialla.


Esipesu


Riittävä esipesu on kaiken autonhoidon kulmakivi. Esipesulla poistetaan suurin osa pinnalla olevasti irtoliasta, jolloin muulla pesulla ja hoidolla ei aiheuteta pinnalle vahinkoa. Pinnalle jäävä lika voi hankautua kun auto pestään kintaalla tai myllytetään, aiheuttaen pieniä naarmuja ja raitoja.


Asianmukainen esipesuaine tekee esipesusta mahdollisimman tehokasta. Esimerkiksi Taxi XL Cleaner -esipesuaine on helppo käyttää levittimellä tai painepesurilla.



Taxi XL laimennetaan ja levitetään matalapaineruiskulla tasaisesti koko ajoneuvon päälle, aloittaen ajoneuvon alaosista. Anna pesuaineen vaikuttaa korkeintaa viisi minuuttia ja huuhtele painepesurilla ajoneuvon alaosista edeten systemaattisesti ylöspäin. Lopuksi ajoneuvo huuhdellaan puhtaaksi pesuainejäämistä, aloittaen ajoneuvon yläosasta, josta liikutaan systemaattisesti alaspäin.

Taxi XL mahdollistaa täysin kontaktittoman esipesun. Ajoneuvon pintaa ei tarvitse missään vaiheessa hangata, vaan pesuaine liuottaa likaa itsestään ja huuhtoutuu pois vesisuihkulla.


Tarpeen mukaan esipesun yhteydessä voi olla tarpeen käyttää erityisiin tarkoituksiin suunniteltuja liuotinpesuaineita vaikeiden tahrojen poistoon. Esimerkiksi vaikeat piki- tai pihkatahrat voivat edellyttää erillistä puhdistusainetta.


Savetus


Osaa liasta voi olla vaikea havaita paljaalla silmällä. Pinnan kuntoa voikin esipesun jälkeen kokeilla sormella. Mikäli pinta tuntuu iholla karkealta, siihen on uponnut likahiukkasia, jotka eivät irronneet osana esipesua.


Tällainen lika on irrotettavissa vain savettamalla. On lähinnä makuasia miten usein auto tulee savettaa. Yleensä savetus ei ole tarpeellinen osa rutiininomaista pesua. Se on paremminkin tarpeen vain silloin, kun auto aiotaan kiillottaa tai vahata.


Auton voi toki savettaa useamminkin – oikein tehtynä savetus ei kuluta tai vahingoita lakkapintaa.



Savettamiseen tarvitaan joko perinteistä savea tai sen korvaava nanopinnoitettu työkalu, kunten pinnoitettu pesukinnas tai sieni. Lisäksi tarvitaan liukastinainetta, kuten pikakiilloketta.

Hoitopesu

Esipesun jälkeen tehdään hoitopesu siihen soveltuvalla shampoolla. Prescon suosituin shampoo on erityisesti mustille ajoneuvoille soveltuva Ultima Shampoo Conditioner.



Ultimate Shampoo voidaan laimentaa pesveteen 1:200 tai käyttää tuotetta suoraan pesukintaaseen. Pese kahden ämpärin metodilla niin, että yhdessä ämpärissä on pesuaineliuosta, toisessa huuhteluvettä.


Pese pinta systemaattisesti ylhäältä alas. Kasta kinnas pesuveteen, käsittele paneeli kerrallaan, ja huuhtele kinnas säännöllisesti puhtaassa vedessä. Näin kintaalle ei jää likaa, joka voi naarmuttaa pintaa käsinpesun aikana.

Huuhtelu ja kuivaus


Huuhtele pesuainejäämät autosta letkulla tai painepesurilla ylhäältä alaspäin. Varmista että pinta on huuhdeltu huolellisesti. Pinnalle kuivuva pesuaine jättää jälkeensä ikävän näköisiä tahroja, jotka voivat edellyttää uutta pesua.

Älä anna auton kuivua omillaan, vaan kuivaa se aina käsin pesun päätteeksi. Pehmeässäkin pesuvedessä on aina hieman mineraaleja, jotka jättävät kuivuessaan pinnalle vesitarhoja tai raitoja. Mikäli tämän annetaan tapahtua säännöllisesti, pinnalle kertyvä kalkki voi vaikuttaa myös lakkapinnan kuntoon ja vaatia koneellista kiillotusta.

kuivauslasta

Valitse kuivaamiseen siihen soveltuva työkalu. Vältä polyesterisiä pyyhkeitä – käytännössä siis vaatekuituja ja kylpypyyhkeitä. Polyester on liian raskas materiaali autoille, vahingoittaen lakkapintaa vähän kerrallan.



Kuivaamiseen voi käyttää silikonista lastaa, säämiskää tai mikrokuituista kuivauspyyhettä. Nopea ja tehokas tapa kuivata ajoneuvo on pyyhkiä ensin suurin osa vedestä silikonisella lastalla, ja viimeistellä vaikeasti tavoitettavat ja kaarevat pinnat pyyhkeellä.


Vahaus


Pidä huolta siitä, että auton pinta on aina asianmukaisesti suojattu. Riittävä pinnoite suojaa ajoneuvoa,

ylläpitää sen kiiltoa, ja tekee pesemisestä jatkossa helpompaa. Vahaa ei tarvitse lisätä jokaisella pesukerralla, vaan vahaamisen tarve riippuu vahan ominaisuuksista ja auton käytöstä.




Valitse omiin tarpeisiisi sopiva tapa pinnoittaa ajoneuvo – vaha, synteettinen vaha, keraaminen pinnoite. Esimerkiksi kovavaha ja sinettivaha voivat olla hitaita käyttää, mutta ne kestävät käyttöä useita kuukausia. Vahashampoot taas ovat erittäin nopeita levittää, mutta ne on levitettävä uudestaan vain muutamien viikkojen välillä.

Kova- ja sinettivahat levitetään pinnalle vahanlevityssienellä, annetaan kuivua vaaleaksi kalvoksi, ja pyyhitään pois mikrokuituliinalla – siis wax on, wax off. Vahan levittämiseen ja kuivumiseen kuluva aika riippuu valitsemastasi tuotteesta.


Vahashampoot tai sprayvahat taas joko sumutetaan pinnalle pesun jälkeen, tai niitä ei tarvitse levittää lainkaan. Seuraa valmistajan ohjeita.






bottom of page