top of page

Vanteet säihkymään ja valkosivut kirkkaiksi!

Päivitetty: 26. elok. 2020

Julkaistu alunperin V8-lehdessä.

Vanteet ja renkaat ovat kuin jalkineet autossa. Vaikka auto kiiltäisi puhtautta ja näyttävyyttä, mutta vanteet ja renkaat ovat likaiset tai epäsiistit, tulee vähän sama tunne, kuin puvun kanssa olisi saappaat jalassa.


Vanteiden pesijöitä ja meneltemiä löytyy yhtä monta kuin on vannemerkkejäkin. On kuitenkin hyvä muistaa, että niin vanteiden kuin auton pesussa kannattaa käyttää vain tarkoitukseen soveltuvia kemikaaleja ja tarvikkeita. Kaikki kotivippaskonstit Fairysta karhunkieleen kannattaa unohtaa, kuten myös netin loputon tarjonta. Kotonakaan et varmaan suihkussa pesisi itseäsi autoshampoolla ja karkealla metalliraspilla, vaikka joku kehuisi tämän olevan hyvä menetelmä?


Tässä siis syy, miksi kannattaa aina valita oikeaan työhön niille tarkoitetut aineet ja tarvikkeet, eikä soveltaa itse omia kemimkaaleja ja menetelmiä. Näin toimien käsiteltävä kohde pysyy pitempään paremmassa kunnossa. Tässä artikkelissa on käytetty Prestan, Malcon ja Ma-Fran tarjoamia kemikaaleja. Vaikka nämä tuotemerkit onkin tarkoitettu pääosin ammattilaisille, niin silti niistä löytyy tarvittava valikoima myös kuluttajatuotteita.



Vannemateriaalit


Vanteiden puolella valikoima on laaja niin materiaalien kuin pinnoitteidenkin osalta, mikä asettaa hieman haasteita oikeiden puhdistusaineiden valintaan. Karkeasti voimme jakaa vanteet materiaalien suhteen kolmeen ryhmään: teräs-, alumiini- ja magnesiumvanteisiin. Teräsvanteet ovat yleisin ensiasennusvanne, joskin alumiinivanteet ovat kasvattaneet kovasti suosiota ensiasennusvanteina. Magnesiumvanteita taas käytetään niiden keveyden vuoksi etupäässä urheiluautoissa. Lisäksi on kromipinnoitettuja vanteita, jotka ovat saaneet vankan jalansijan. Ne on helppo tunnistaa peltimäisestä kiillostaan.



Vanteiden ylläpito


Aloitetaanpa helpoimmasta päästä. Maalatut, anodisoidut eli elaksoidut, kromipinnoitetut ja lakkapintaiset vanteet eivät ole auton maalipintaa kummempia ylläpidettäviä. Pinnoittamattoman alumiini- ja magnesiumvanteet sen sijaan vaativat käyttäjältä enemmän vaivannäköä.


Jos et tiedä, onko alumiinivanteesi lakkapintainen vai pinnoittamaton, niin ota kiillotusliina ja kaada siihen hieman hyvin hienoa metallinkiillotusainetta ja hankaa sillä kevyesti pestyn ja puhtaan vanteen pintaa huomaamattomasta kohdasta. Jos liinasi tulee mustaksi, niin vanne on pinnoittamaton.


Valitettavasti kaikilla vannevalmistajilla ei ole vielä vanteiden mukana toimitettavaa ohjetta niiden hoitamiseksi, eikä tietoa vanteen materiaalista. Tämä olisi suuri apu monelle erikoisvanteen ostajalle.



Vanteiden pesuaineet


Pesuaineita vanteiden ja renkaiden pesuun löytyy laaja valikoima, mihin nettikaupat ovat vielä tuoneet oman lisänsä. Lisäksi netissä puhutaan usein keskustelupalstoilla käytettyjen kemikaalien turvallisuudesta. Tämä onkin todella hyvä asia, sillä vanteita pestessä on hyvä käyttää aina suojakäsineitä ja suojalaseja.


Tärkein asia kemikaalien koostumuksessa on niiden balansointi. Tuotteessa voidaan käyttää esimerkiksi hyvin vahvaa ja vaarallista happoa, jos sen prosenttimäärä on pieni ja se on tasapainotettu muilla kemikaaleilla. Otetaan hyvänä esimerkkinä Coca Cola, jossa käytetään muun muassa fosforihappoa tehoaineena. Tämä on samaa ainetta, jota käytetään myös vannepesuaineissa tehonlisääjänä. Se antaa Coca Colaan paitsi sen pistävän maun, myös yllättäen pesutehoa. Jotkut mainostavat sitä vessan pesuun ja toiset kertovat urbaanilegendoja hampaiden katoavan kokislasiin.


Vannepesuaineet voidaan jakaa koostumukseltaan karkeasti neljään ryhmään: vahvat happopohjaiset, miedosti happamat, vahvat emäksiset ja miedosti emäksiset. Käyttötarkoitukseltaan nämä voidaan jakaa vielä kolmeen ryhmään: pelkkä vanteiden pesu, vanteiden ja renkaiden pesu, sekä vanteiden ja korin pesu.



Pesuaineen valinta


MUISTA AINA ENNEN PESUA: testaa aina ensin vannepesuaine huomaamattomasta kohdasta!


Älä käytä pinnoittamattomille alumiini- ja magnesiumseosvanteille vahvoja happoja. Alumiinipinnoille tulee ikäviä valumajälkiä ja magnesiumpinnat tummuvat. Ammattipuolelle on kehitetty myös todella hyviä ja vahvoja happoja näillekin pinnoille, mutta niiden pakkauskoot ovat usein liian suuria tavallisille harrastajille.


Turvallisia, mutta hitaampia vaihtoehtoja ovat miedosti happamat ja miedosti emäksiset vannepesuaineet. Näissä aineissa tarvitaan lisänä yleensä vannepesuharjaa. Älä käytä nurkista löytyviä yleisharjoja, sillä ne voivat helposti naarmuttaa pehmeää alumiinipintaa. Naarmuuntunut vanne imee taas lian tiukempaan kiinni. Näillä miedoilla vannepesutuotteilla voidaan käytännössä pestä kaikkia vannetyyppejä.


Vahvasti emäksisillä ja vahvasti happamilla aineilla vannepesun voi suorittaa nopeammin ja yleensä ilman harjausta, mutta riskit ovat suuremmat muun muassa pinnoittamattomilla ja heikkokuntoisilla vanteilla.


Vannemarkkinoilla ongelmana ovat esimerkiksi Kiinasta halpatuodut eli kevytkromatut vanteet, jotka ovat voineet menettää pinnoituksensa tai vaurioitua yhdessä pesussa.


Uusin tulokas automarkkinoilla ovat tehokkaat, mutta hellävaraiset ja erilaisiin suoloihin perustuvat miedosti happamat pesuaineet. Niihin lisätty aine värjääntyy violetiksi jouduttuaan kosketuksiin raudan kanssa. Rautaoksidin värjäytymisellä ja tuotteen pesuteholla ei ole suoraa yhteyttä toisiinsa, vaikka se mielikuva näistä tuotteista halutaankin antaa. Näillä pesuaineilla voidaan poistaa myös metallisaasteet ajoneuvon koristakin turvallisesti, esimerkiksi lentoruoste tai nastapöly.



Vanteiden pesu


Suorita ensin ajoneuvon normaalipesu. Jos tämän jälkeen huomaat vanteiden tarvitsevan lisäpuhdistusta, tarkista aina tuotteen toimivuus ja turvallisuus huomaamattomasta kohdasta vannetta. Käsittele turvallisuuden vuoksi ensimmäisellä kerralla yksi vanne kerrallaan. Älä sumuta pesuaineita koskaan kuumille pinnoille! Sumuta kohtisuoraan vanteisiin. Anna aineen vaikuttaa noin 1-5 minuuttia tuotteesta riippuen, mutta älä anna sen kuivua. Huuhtele lopuksi jarrupöly sekä muut liat pois painepesurilla alaosista aloittaen, ja kohdista painesuihku kohtisuoraan vanteeseen pyörittävin liikkein. Jos vanteet ovat erittäin likaiset, niin kevyt harjaus voi olla tarpeen. Liian kova harjaus voi kuitenkin vahingoittaa vanteen pintaa.



Renkaiden ja valkosivujen pesu


Puhtaat ja kiiltävät vanteet menettävät ison osan näyttävyydestään, jos renkaat jätetään syväpuhdistamatta. Tavallinen autonpesuaine ei pysty puhdistamaan renkaita alkuperäisen mustaksi, vaan jättää ne harmaaksi. Ne edellyttävät siis oman pesuaineensa. Vanne- ja rengaspesuaineet toimivat tässä erinomaisesti, ja samalla voit pestä kumimatotkin alkuperäisen värisiksi.


Pese lopuksi vanne ja rengas kevyesti neutraalilla autoshampoolla, jotta saat varmistettua vannepesuaineiden neutralisoinnin.


Lopuksi voit vielä suojata vanteet vahaamalla tai metallinkiillotusaineella vanteen materiaalista riippuen. Vahaamisen helppous tai vaikeus riippuun vanteiden monimuotoisuudesta. Hyvin monimuotoisiin vanteisiin voi normaalivahan sijaan käyttää suojaavia vahashampoita tai uuden sukupolven nanohuuhteluvajoja.


Pisteenä i:n päälle vannevahauksen jälkeen on hyvä suojata renkaiden sivut ja nostaa valkosivujen kirkkaus alkuperäiseen kuntoonsa. Prestan automaalaamoille kehitetty Radiant Dressing on oiva apu tässä. Se syväpuhdistaa valkosivut ja antaa kauniin, suojaavan mustan pinnan myös kumiosille. Jos haluat enemmän kiiltoa, sitä on saatavana markkinoilta monenlaisena tuotteena, niin sprayna kuin geelinäkin.



Summa summarum


Hyvän työn jälkeen kannattaa ottaa pari metriä etäisyyttä autosta ja ihmetellä, miksei ole aikaisemmin huomannut, kuinka tärkeää on vielä auton puhdistus "pohjalle" saakka. Näin kokonaisuus näyttää paljon paremmalta.


Jos näyttelyssä huomaat, että auto, renkaat ja vanteet kiiltävät, mutta lokasuojan sisältä on jäänyt kura pesemättä, niin pieni sumutus rengasehostetta kurakaarien sisälle pelastaa tilanteen.


bottom of page