Moottoripyörän peseminen

Päivitetty: 27. elo 2020


Moottoripyörä edellyttää pesua jä käsittelyä niin kuin mikä tahansa ajoneuvo. Siihen vaikuttavat samat ulkoiset rasitteet kuin autoakin. Se kohtaa maantielikaa, auringon UV-säteitä, happamia sateita, ja muita ulkoisia tekijöitä.

moottoripyörä musta ducati

Moottopyörän pesu ei ole rakettitiedettä, mutta se poikkeaa hieman auton pesusta. Tämä johtuu etenkin siitä, että moottopyörässä on enemmän paljaita ja suojaamattomia osia, mahdollisesti myös paljasta alumiiniä.


Moottopyörää pestessä on myös kiinnitettävä enemmän huomiota pieniin yksityiskohtiin kuin autoa pestessä. Moottopyörän pinta on epäsäännöllisempi kuin auto, ja paljon koneistoa joka autossa olisi suojattuna, on näkyvissä. Siksi pesun aikana kannattaa käyttää detailing-harjan kaltaisia työkaluja hankalienkin paikkojen puhdistamiseen. Pesun lisäksi voi olla perusteltua käydä koko pyörä läpi mikrokuituliinalla.



Valmistele tarvikkeet


Tarvikkeiden asettaminen helposti saataville nopeuttaa ja helpottaa käsittelyä.


Kaiken ajoneuvojen pesun kulmakivi on mikrokuituliina. Varaa riittävästi puhtaita liinoja koko pesua varten. Moottopyörää varten on hyvä hankkia myös hankalien paikkojen pesuun soveltuva detailing-harja. Käsinpesua varten varaa pesusieni tai pesukinnas ja ämpäreitä. Kuivaamiseen tarvitset säämiskän tai kuivauspyyhkeen.


Valitse tarkoitukseen soveltuvat pesuaineet ja kemikaalit. Käytä moottopyörälle soveltuvia aineita, koska nämä eivät aiheuta vahinkoja pyörän mahdollisesti herkille pinnoille. Kotikonstit toisaalta voivat olla riski - klassinen esimerkki on astianpesuaine, joka poistaa tehokkaasti rasvaa ja kuivattaa maalipintaa, edesauttaen sen kulumista.


Tarvitset ainakin esipesuaineen, pesuaineen ja öljyä ketjuille. Käytön mukaan tarpeeseen voi myös tulla vaha tai muu pinnoite, rasvanpoistaja, raudanpoistaja, nahan ja vinyylinpuhdistusaine, hyönteistenpoistaja ja nahkaruoka.


Tarvikkeiden lisäksi järjestä pesulle järkevä paikka, jossa moottopyörän voi pestä tarkoituksenmukaisesti, helposti ja laillisesti.



Valmistele pyörä


Valmistele myös pyörä. Pyörän ei tule olla kuuma – älä siis pese sitä suorassa auringonvalossa tai pian ajon jälkeen. Ensinnäkin kylmän veden lisääminen erittäin kuumalle pinnalle voi vaurioittaa sitä. Mutta ennen kaikkea lämpimällä pinnalla vesi haihtuu nopeammin. Tämän takia kuumalle pinnalle voi helpommin jäädä pesuaineen kuivumisjälkiä ja vesitahroja.


Irrota ylimääräiset varusteet ja laitteet, kuten gps ja matkalaukut. Suojaa elektroniikka jota ei voi irrottaa. Perusteltua voi olla myös suojata pakoputket. Tämä on yleinen askel etenkin maastopyörissä, mutta pakoputken peittäminen voi olla hyödyllistä muissakin pyörissä joissa pakoputken muoto voi johtaa veden kerääntymiseen sen sisälle.



Esipesu


Esipesuun soveltuu erinomaisesti erinomaisesti LaboCosmetica Primus. Se on koostumukseltaan turvallinen ja neutraali, kuitenkin tehokas esipesuaine, joka irrottaa myös piintynyttä maantielikaa ilman hankaamista. Se on tarpeen, koska moottoripyörässä on todennäköisesit herkkiä pintoja, mukaanlukien paljasta alumiinia.


Esipesuaine Primus


Voidaan käyttää myös vaahdottimessa, jolloin se luo hyvin tarttuvan ja tiiviin vaahdon, joka irrottaa likaa tehokkaasti ja on helppo huuhtoa. Tuote haihtuu hitaasti, minkä vuoksi sitä on helppo käyttää myös tavallisella pesuainelevittimellä jättämättä jälkiä tai huonoa kuivumista. Laimenna tarkoituksen mukaan. Tavalliseen pesuun riittää laimennus suhteessa 1:15, mutta sitä voi käyttää myös vahvempana vaikealle lialle, etenkin renkaille.

Esipesu on tärkeä vaihe irtonaisten likakappaleiden poistamiseen pinnalta. Jos pintaa aletaan suoraan hangata pesukintaalla tai pesusienellä, pinnalle liikkuva lika voi aiheuttaa naarmuja ja himmentää vähitellen maalia. Siksi onkin perusteltua esipestä vedellä ja pesuaineella, mutta välttäen hankaamista. Suihkuta pesuaine pinnalle esimerkiksi pesuainelevittimella, anna vaikuttaa, ja huuhtele vedellä.


Hankaamista tulee tässä vaiheessa välttää, mutta erityisesti hankalasti saavuttavat alueet kannattaa jo esipesuvaiheessa käydä varovasti läpi siihen soveltuvalla pehmeällä harjalla.


Käytä huuhteluun mieluiten vesiletkua. Painepesuri ei välttämättä ole paras ratkaisu moottoripyörille, koska niissä on suhteellisen paljon mekaanisia ja elektronisia osia, joita ei ole suojattu kovalla paineella suihkutettavaa vettä vastaan. Painepesuri saattaa etenkin huolimattomasti käytettynä aiheuttaa yllättäviä ongelmia.



Vanteiden raudanpoisto


Erittäin vaikeasti likaantuneet vanteet voi käsitellä raudanpoistajalla. Jos vanteet näyttävät keltaisilta tai ruskeilta pesunkin jälkeen, niillä on todennäköisesti jarrupölyä tai muuta metallilikaa. P-Ray on turvallinen vaihtoehto monille vannetyypeille. Siksi se soveltuu erinomaisesti myös moottoripyörille. Vanteiden pesu on hyvä tehdä ennen muun pyörän pesua, koska vanteet ovat yleensä likaisempia.


LINKKI P-Ray