top of page

Moottoripyörän peseminen

Päivitetty: 27. elok. 2020


Moottoripyörä edellyttää pesua jä käsittelyä niin kuin mikä tahansa ajoneuvo. Siihen vaikuttavat samat ulkoiset rasitteet kuin autoakin. Se kohtaa maantielikaa, auringon UV-säteitä, happamia sateita, ja muita ulkoisia tekijöitä.

moottoripyörä musta ducati

Moottopyörän pesu ei ole rakettitiedettä, mutta se poikkeaa hieman auton pesusta. Tämä johtuu etenkin siitä, että moottopyörässä on enemmän paljaita ja suojaamattomia osia, mahdollisesti myös paljasta alumiiniä.


Moottopyörää pestessä on myös kiinnitettävä enemmän huomiota pieniin yksityiskohtiin kuin autoa pestessä. Moottopyörän pinta on epäsäännöllisempi kuin auto, ja paljon koneistoa joka autossa olisi suojattuna, on näkyvissä. Siksi pesun aikana kannattaa käyttää detailing-harjan kaltaisia työkaluja hankalienkin paikkojen puhdistamiseen. Pesun lisäksi voi olla perusteltua käydä koko pyörä läpi mikrokuituliinalla.



Valmistele tarvikkeet


Tarvikkeiden asettaminen helposti saataville nopeuttaa ja helpottaa käsittelyä.


Kaiken ajoneuvojen pesun kulmakivi on mikrokuituliina. Varaa riittävästi puhtaita liinoja koko pesua varten. Moottopyörää varten on hyvä hankkia myös hankalien paikkojen pesuun soveltuva detailing-harja. Käsinpesua varten varaa pesusieni tai pesukinnas ja ämpäreitä. Kuivaamiseen tarvitset säämiskän tai kuivauspyyhkeen.


Valitse tarkoitukseen soveltuvat pesuaineet ja kemikaalit. Käytä moottopyörälle soveltuvia aineita, koska nämä eivät aiheuta vahinkoja pyörän mahdollisesti herkille pinnoille. Kotikonstit toisaalta voivat olla riski - klassinen esimerkki on astianpesuaine, joka poistaa tehokkaasti rasvaa ja kuivattaa maalipintaa, edesauttaen sen kulumista.


Tarvitset ainakin esipesuaineen, pesuaineen ja öljyä ketjuille. Käytön mukaan tarpeeseen voi myös tulla vaha tai muu pinnoite, rasvanpoistaja, raudanpoistaja, nahan ja vinyylinpuhdistusaine, hyönteistenpoistaja ja nahkaruoka.


Tarvikkeiden lisäksi järjestä pesulle järkevä paikka, jossa moottopyörän voi pestä tarkoituksenmukaisesti, helposti ja laillisesti.



Valmistele pyörä


Valmistele myös pyörä. Pyörän ei tule olla kuuma – älä siis pese sitä suorassa auringonvalossa tai pian ajon jälkeen. Ensinnäkin kylmän veden lisääminen erittäin kuumalle pinnalle voi vaurioittaa sitä. Mutta ennen kaikkea lämpimällä pinnalla vesi haihtuu nopeammin. Tämän takia kuumalle pinnalle voi helpommin jäädä pesuaineen kuivumisjälkiä ja vesitahroja.


Irrota ylimääräiset varusteet ja laitteet, kuten gps ja matkalaukut. Suojaa elektroniikka jota ei voi irrottaa. Perusteltua voi olla myös suojata pakoputket. Tämä on yleinen askel etenkin maastopyörissä, mutta pakoputken peittäminen voi olla hyödyllistä muissakin pyörissä joissa pakoputken muoto voi johtaa veden kerääntymiseen sen sisälle.



Esipesu


Esipesuun soveltuu erinomaisesti erinomaisesti LaboCosmetica Primus. Se on koostumukseltaan turvallinen ja neutraali, kuitenkin tehokas esipesuaine, joka irrottaa myös piintynyttä maantielikaa ilman hankaamista. Se on tarpeen, koska moottoripyörässä on todennäköisesit herkkiä pintoja, mukaanlukien paljasta alumiinia.



Voidaan käyttää myös vaahdottimessa, jolloin se luo hyvin tarttuvan ja tiiviin vaahdon, joka irrottaa likaa tehokkaasti ja on helppo huuhtoa. Tuote haihtuu hitaasti, minkä vuoksi sitä on helppo käyttää myös tavallisella pesuainelevittimellä jättämättä jälkiä tai huonoa kuivumista. Laimenna tarkoituksen mukaan. Tavalliseen pesuun riittää laimennus suhteessa 1:15, mutta sitä voi käyttää myös vahvempana vaikealle lialle, etenkin renkaille.

Esipesu on tärkeä vaihe irtonaisten likakappaleiden poistamiseen pinnalta. Jos pintaa aletaan suoraan hangata pesukintaalla tai pesusienellä, pinnalle liikkuva lika voi aiheuttaa naarmuja ja himmentää vähitellen maalia. Siksi onkin perusteltua esipestä vedellä ja pesuaineella, mutta välttäen hankaamista. Suihkuta pesuaine pinnalle esimerkiksi pesuainelevittimella, anna vaikuttaa, ja huuhtele vedellä.


Hankaamista tulee tässä vaiheessa välttää, mutta erityisesti hankalasti saavuttavat alueet kannattaa jo esipesuvaiheessa käydä varovasti läpi siihen soveltuvalla pehmeällä harjalla.


Käytä huuhteluun mieluiten vesiletkua. Painepesuri ei välttämättä ole paras ratkaisu moottoripyörille, koska niissä on suhteellisen paljon mekaanisia ja elektronisia osia, joita ei ole suojattu kovalla paineella suihkutettavaa vettä vastaan. Painepesuri saattaa etenkin huolimattomasti käytettynä aiheuttaa yllättäviä ongelmia.



Vanteiden raudanpoisto


Erittäin vaikeasti likaantuneet vanteet voi käsitellä raudanpoistajalla. Jos vanteet näyttävät keltaisilta tai ruskeilta pesunkin jälkeen, niillä on todennäköisesti jarrupölyä tai muuta metallilikaa. P-Ray on turvallinen vaihtoehto monille vannetyypeille. Siksi se soveltuu erinomaisesti myös moottoripyörille. Vanteiden pesu on hyvä tehdä ennen muun pyörän pesua, koska vanteet ovat yleensä likaisempia.



P-Ray suihkutetaan vanteille suoraan ja annetaan vaikuttaa peri minnuuttia. Jos tuote muuttuu punaiseksi, pinnalla on rautaa. Kun tuote on istunut hetken, huuhtele se huolellisesti vedellä. Älä anna tuotteen kuivua pinnalle, ettei tuote jätä haitallisia tahroja.



Rasvanpoisto


Rasvanpoisto ei ole välttämätön osa jokaista pesua, mutta monille osille voi päätyä öljytahroja ja muuta rasvalikaa. Kertyvä rasva on paitsi esteettinen ongelma, se voi myös tehdä vuotojen ja muiden vikojen havaitsemisesta vaikeampaa. Siksi rasvalikakin kannattaa puhdistaa sillöin tällöin.


Turvallinen vaihtoehto moottoripyörälle on Ma-Fra HP12. Se on helppo käyttää eikä se vahingoita herkkiäkään pintoja, edes paljasta alumiinia.



HP 12 suihkutetaan suoraan pinnalle. Hankaa pinnat puhtaaksi detailing-harjalla tai muulla vastaavalla työkalulla. Tähän soveltuu esimerkiksi Tooth Brush -kaksipuolinen hammasharja. Hankaa kunnes lika irtoaa ja huuhtele pinta puhtaaksi vedellä.




Hyönteisten poisto


Etenkin jos moottoripyörässä on tuulilasi, siihen on helposti saattanut tarttua hyönteisten jäämiä. Jos niiden on annettu kuivua lasille tai maalille hyvän aikaan, ne eivät irtoa normaalissa pesussa. Mutta myös piintyneiden hyönteisten poistoon on olemassa siihen tarkoitettuja tuotteita.



Killer on helppo käyttää. Suihkuta pinnalle ja anna vaikuttaa hetki, pyyhi kostealla mikrokuituinen tai pesusienellä, ja huuhtele vedellä. Ma-Fra Killer on näppärä tuote hyönteisten poistoon lasilta ja maalilta. Hyönteisten lisäksi se poistaa myös pihkaa ja mahlaa.



Käsinpesu


Varsinaiseen pesuun soveltuu erinomaisesti LaboCosmetica Semper. Sèmper on neutraali shampoo ylläpitoon. Se on erittäin tiivis ja sillä on voimakas liukastava vaikutus. Tuote on erittäin voimakas lianpoistaja ja se vaahtoutuu helposti. Sèmper on täysin turvallinen nanopinnoitteilla ja muilla pinnoilla. Ei poista kevyttäkään vahausta. Helppo huuhtoa. Sopii käytettäväksi myös vaahdottimella.





Sèmper on hyvin suorituskykyinen, myös laimennettuna, jopa 1:1500. Voidaan käyttää keskikovan veden kanssa.


Kun esipesu ja mahdolliset muut käsittelyt on tehty, pyörän varsinainen pesu voi alkaa. Pyörä pestään pesuaineliuoksella, joka levitetään pesusienellä tai pesukintaalla. Pintaa hangataan varovaisesti, niin vähällä paineella kuin mahdollista. Lika on tarkoitus irrottaa siihen soveltuvalla pesuaineliuoksella, ei raa'alla voimalla. Näin vältetään pinnan naarmuttaminen.


Varmista ettet siirtele likaa pinnalla. Tätä varten esipesu on tärkeä vaihe, mutta myös pesu aikana on huolehdittava, että pesusieni tai pesukinnas pysyy puhtaana. Kahden ämpärin taktiikka toimii myös moottoripyörällä – pidä yhdessä ämpärissä pesuaineliuosta ja toisessa pelkkää vettä, jossa pesukinnas voidaan huuhdella puhtaaksi ajoittain.


Pese pyörä systemaattisesti. Pesun aikana liuosta voi päätyä ketjuille ja jarruille. Tätä ei voi välttää, eikä pyörä mene siitä pilalle. Vältä kuitenkin näiden pintojen hankaamista öljyn irrottamisen välttämiseksi. Pesun jälkeen muista rasvata ketjut uudestaan.


Huuhtele lopuksi ylhäältä alas. Älä anna aineen kuivua pinnalle, koska pesuaineen kuivumisjäljet jäävät herkästi pinnalle – tarkoitushan ei ole saada pyörää pesemällä entistä likaisemmaksi. Huuhtele pyörä siis huolellisesti ja kaikista mahdollisista kulmista.


Kuivaaminen


Pesu on tärkeä osa pyörän ylläpitoa, mutta niin on kuivaaminenkin. Ilmakuivaus ei ole vaihtoehto, koska tällöin jää helposti vesitahroja. Veden haihtuessa siinä olevat mineraalit jäävät pinnalle rumiksi tahroiksi. Kuivaa siis säämiskällä tai kuivauspyyhkeellä. Ne ovat näppäriä työkaluja epäsäännöllisen muotoisella pinnalla.



Martina on isokokoinen synteettinen säämistä, jossa on hyvä imukykyisyys. Tehty kestävästä materiaalista. Se kuivaa veden eikä jätä jälkiä pintaan.



Super Dryer on erittäin hieno ja imukykyinen mikrokuituinen kuivausliina. Sen materiaali on erittäin imukykyinen. Kuivaa pinnan nopeasti ja helposti. Hieno mikrokuitumateriaali ei jätä hologrammeja tai naarmuja tummallekaan pinnalle. Kuivaa maalipinta karvaisella puolella, ja ikkunat sileällä puolella.



Istuin


Nahkaiset tai vinyyliset istuimet on hyvä puhdistaa niille soveltuvalla aineella. Tähän soveltuu esimerkiksi Presta Leather & Vinyl Cleaner. Se soveltuu sekä vinyylillä että nahalla pinnoitetuille istuimille.



Leather & Vinyl Cleaner suihkutetaan pinnalle ja pyyhitään mikrokuituliinalla. Etenkin nahkaiset penkit kannattaa viimeistellä Presta Leather Conditioner – nahkaruoalla. Se pitää nahkapinnan kosteana ja ehkäisee kulumia, halkeilua ja haalistumista.




Vahaaminen ja viimeistely


Vahaaminen pesun lopuksi on perusaskel moottoripyörän pesussa siinä missä muillakin kulkuneuvoilla. Vaha antaa suojaavan kerroksen, joka paitsi parantaa puhtaan pinnan kiiltoa, myös suojaa moottoripyörää UV-säteiltä, ilmansaasteilta ja maantielialta.


Säännöllisessä pesussa täysi vahaus ei välttämätön joka kerta. LaboCosmetica Perfecta -pikadetailer on hyvä ratkaisu säännölliseen käyttöön. Se ehkäisee vesitahroja, jättää näyttävän kiillon etenkin tummille pinnoille, ja lisää olemassaolevaan vahaan uuden kerroksen.



Perfecta on helppo ja nopea käyttää – suihkuta pinnalle ja pyyhi kirkkaaksi mikrokuituliinalla.


bottom of page