© 2015 Presco Oy

Asiakaspalvelu - 0400 171 727  - www.presco.fi - Onkkaalantie 33 - 36600 Pälkäne

Eikö haluamaasi tuotetta löydy vielä verkkokauppamme valikoimasta?

Päivitämme uusia tuotteita verkkokauppaan.
Voit lähettää sähköpostilla toivomuksesi uusista tuotteista: info@presco.fi

Miksi auton kuivaaminen on tärkeää

Auton antaminen kuivua omillaan on aina huono päätös. Tämä tuntuu epäloogiselta – vesihän haihtuu nopeasti pois auton pinnalta. Siksi auton kuivaaminen käsin pesun jälkeen saattaa tuntua turhalta ajan haaskaamiselta. Tätä se ei kuitenkaan missään nimessä ole. Pesun jälkeen auto on aina kuivattava huolellisesti siihen soveltuvallta työkalulla.

 

Pesuvesi ei ole koskaan pelkkää nestettä, joka haihtuu pois. Pehmeässäkin vedessä on ainakin pieni määrä mineraaleja. Jos pesueveden annetaan jäädä pinnalle kuivumaan, nesteen kuivuttua pinnalle jää ainakin pieni määrä mineraalijäämiä.

 

Luonnollisesti kuivuneelle pinnalle jää tämän takia helposti vesitahroja tai raitoja. Etenkin tummilla autoilla pesty mutta omillaan kuivunut pinta ei välttämättä näytä yhtään paremmalta kuin ennen pesua.

 

Rumat kalkkitahrat myös vahingoittavat pintaa

 

Jos autoa ei pestä erityisen kovalla vedellä, huonon kuivaamisen tulosta ei välttämätä huomaa yhden tai kahden pesun jälkeen. Kuitenkin jos auton pinnalle annetaan kertyä kalkkia ja muita mineraaleja koko sen käyttöiän ajan, pinnalle on voinut aiheutua kalliita vaurioita viimeistään silloin, kun autoa aletaan vaihtaa. Tämä vaikuttaa myös jälleenmyyntiarvoon.

 

Auton kuivaamiseen on siihen tarkoitettuja työkaluja hyvästä syystä. Vanhalla teepaidalla kuivaaminen voi aiheuttaa pieniä, joskin häiritseviä mikronaarmuja ajoneuvon pinnalle. Tämä johtuu siitä, että muihin tarkoituksiin tehdyt tekstiilit eivät ole mikroskooppisella tasolla riittävän hienoa ollakseen turvallisia.

 

Älä kuivaa polyesterillä

 

Vaatekuidut ja kylpypyyhkeet on todennäköisesti valmistettu polyesterista. Polyesteri on vahva materiaali. Painoon suhteutettuna se on jopa vahvempaa kuin teräs. Se on suosittu materiaali monissa tekstiileissä koska se on kestävää ja raskasta – liian kestävää ja raskasta autolle.

 

Pienet naarmut himmentävät vähitellen auton kiiltoa. Erityisen rumia ne ovat tummilla ja etenkin mustilla maalipinnoilla. Siksi kuivaamiseen tuleekin käyttää hellempää materiaalia – esimerkiksi mikrokuituja tai pehmeitä säämisköjä.

 

Pyyhkeellä kuivaaminen

 

Pyyhe on joustava ja kätevä ratkaisu. Mikrokuituinen pyyhe on turvallinen pinnalle, koska se sitoo itseensä myös pinnalle jäänyttä likaa, jolloin se ei naarmuta pintaa. Mikrokuituinen pyyhe on eritätin imukykyinen, ja sitoo itseensä runsaasti vettä. Joustava pyyhe on kätevä myös kuivatessa kaarevia pintoja, hankalasti tavoitettavia alueita sekä moottoripyöriä.

 

Kuivauspyyhe LaboCosmetica Super Dryer

 

Säämiskällä kuivaaminen

 

Säämiskä on edelleen yksi autopesulojen suosituimmista kuivausmateriaaleista. Perinteinen säämiskä on tehty nahasta, mutta nykyään useimmat säämiskät ovat synteettisiä.

 

Synteettinen säämiskä on perinteistä nahkasäämiskää turvallisempi vaihtoehto, koska se on varta vastan auton kuivaamiseen suunniteltu materiaali. Se on pehmeä, eikä vahingoita pintaa kuivatessa.

 

Säämiskä Ma-Fra Panno Martina

 

Synteettinen säämiskä säilyy pehmeänä sekä kuivana että märkänä. Ei tartu kuivattavaan pintaan. Imukykyinen materiaali. Käyttökelpoinen kaikilla ajoneuvojen pinnoilla. Soveltuu niin henkilöautoille, moottoripyörille, veneille, matkustusajoneuvoille kuin raskaallekin kalustolle.

 

Säämiskä Malco Soft Dry Chamois

 

Säämiskät soveltuvat tehokkaaseen ja yksityiskohtaiseen kuivaamiseen. Niillä on helppo kuivata suuret tasaiset pinnat. Niillä kuivaa myös näppärästi vaikeasti tavoitettavat saumat ja kolot, joista vesi valuu ajossa helposti takaisin jo kerran kuivatulle pinnalle. Kuivausta on myös helppo nopeuttaa silikonisella kuivauslastalla.

 

Kuivauslasta

 

Pehmeä silikoninen kuivauslasta nopeuttaa ja helpottaa kuivaamista merkittävästi. Pehmeä materiaali tekee lastasta ergonomisen ja miellyttävän käyttää. Materiaali myös elää kuivattavan pinnan mukana, tehden kuivauksesta nopeampaa. Jelly Blade -kuivauslastan innovatiivinen T-Bar -reunus kerää veden tehokkaasti ja vähentää kuivauspyyhkeiden tarvetta.

 

Kuivauslasta Jelly Blade

 

Kuivauslastaa on erittäin helppo käyttää. T-bar rakenne tarkoittaa, että lastassa on t:n muotoinen kuivaava pinta, joka siirtää vettä tehokkaasti pois. Kuivauslastalla pyyhit 90 % pinnalle olevasta vedestä pois vain muutamassa sekunnissa. Pyyhkäisen lasta kädelläsi kuivaksi jokaisen vedon välillä. Tällä tavoin vältät likahiukkasten ja muiden mahdollisesti pintaa naarmuttavien kappaleiden pääsyn pinnalle.

 

Viimeistely ja vahaus

 

Kuivaa ajoneuvo ylhäältä alas. Näin pinta kuivataan helposti yhdellä käsittelyllä, ja jättämättä valumajälkiä. Muista viimeistellä myös vaikeat paikat, kulmat, saumat, ovien välit ja pyyhkimelsulkien alustat. Näistä paikoista vesi valuu herkästi takaisin jo kuivatulle pinnalle kun ajoneuvon lähtee liikkeelle. Tämä on tärkeää etenkin, kun suurin vesimäärä on pyyhitty pois silikonilastalla.

 

Kuivauksen jälkeen muista aina huolehtia ajoneuvon pinnoituksesta. Jos autoa ei ole vähään aikaan vahattu, voit pesun yhteydessä poistaa vanhan vahan jäämät ja levittää uuden kerroksen.

 

Sumutettava vaha Nano Finishing Spray

 

Mikäli pinnalla on vielä hyvä vahakerros, kuivauksen jälkeen on hyvä käyttää nopeasti pikakiilloketta, joka ylläpitää vahaa. Säännöllinen pesu ja ajo kuluttavat vahaa, minkä takia pinnoitetta sisältävä pikadetailer on kätevä työkalu pesun jälkeiseen viimeistelyyn.

 

Please reload