© 2015 Presco Oy

Asiakaspalvelu - 0400 171 727  - www.presco.fi - Onkkaalantie 33 - 36600 Pälkäne

Eikö haluamaasi tuotetta löydy vielä verkkokauppamme valikoimasta?

Päivitämme uusia tuotteita verkkokauppaan.
Voit lähettää sähköpostilla toivomuksesi uusista tuotteista: info@presco.fi

Kuluneen maalipinnan elvyttäminen ja hapettumien poisto

Ajan tuoma kuluma, hapettumat ja värinmuutokset ovat paitsi epämiellyttävän näköisiä kalliilla maalipinnalla, myös merkki kehittyvästä vauriosta, joka voi liian pitkälle edenneenä pilata maalipinnan kokonaan ja edellyttää kallista uudelleenmaalaamista. Helpointa ja edullisinta on pyrkiä ehkäisemään kuluman ja hapettumien muodostuminen kokonaan säännöllisellä pesulla ja vahaamisella. Mutta kunhan kulumaa ei päästä etenemään liiaksi, vanhankin näköinen maalipinta on suhteellisen vähällä vaivalla elvytettävissä uuden veroiseksi.

 

 

Miksi ikääntyneen maalipinnan elvyttäminen on tärkeää

 

Kuluneen maalipinnan elvyttäminen on paitsi nopea tapa tehdä vähän vanhemmastakin kulkuneuvosta merkittävästi nuoremman näköinen, myös erittäin hyödyllinen ennaltaekäisevä toimenpide auton jälleenmyyntiarvon säilyttämiseksi. Hapettumien poistolla hyvissä ajoin myös vältät kalliimmat hoitotoimenpiteet, kun clear coat -maalipinta on läpeensä hapettunut.

 

Vanhaan aikaan autoissa käytettiin yksikerroksista maalia, joka haaleni vanhetessaan. Nykyään käytännössä kaikissa aktiivisesti liikennekäytössä olevissa autoissa on monikerroksinen maali, jossa päällimmäisenä on väriä suojaava clear coat -pinta. Monikerroksinen maalipinta myös ikääntyy hieman omalla tavallaan. Kulunut pinta alkaa näyttää kuivalta ja naarmuiselta, hapettumien luodessa vaaleita läiskiä.

 

Niin kauan kuin hapettuma ei ole syönyt tietään uloimman clear coat -pinnan läpi, eikä pinnoite ole ohentunut liikaa, tilanne on korjattavissa verrattain helposti. Kuluneen maalin elvytys edellyttää pinnan koneellista hiontaa, mikä poistaa ohuen kerroksen pinnoitetta. Clear coat -pinta ei siis saa olla liian ohueksi kulunut, jotta sitä voidaan kiillottaa.

 

 

Miten ja millä välineillä maalipinta käsitellään

 

Maalipinnan elvyttämisen ydin on (koneellinen) kiillottaminen. Täysi maalipinnan elvytys on kuitenkin monivaiheinen prosessi, johon kuuluu useita työvaiheita itse myllytyksen lisäksi.

 

 

 

 

Pesu ja savetus

 

Ensimmäinen vaihe maalipinnan elvyttämisessä on sen totaalinen puhdistaminen. Elvytys edellyttää mekaanista hiontaa. Jotta hankaus ei aiheuttaisi pyörrejälkiä vaan jättäisi tasaisen ja syvän kiillon, pinnalla ei saa olla lainkaan likaa tai irtohiukkasia. Tätä varten pinta tulee pestä perusteellisesti ja saveta, jotta syvälläkin oleva lika saadaan irti. Pinnan tulee olla koskettaessa täysin sileä.

 

Ennen savetusta pese ja kuivaa auto huolellisesti. Kurkkaa täältä videoitu ohje auton perusteelliseen pesuun. Tehokkaaseen esipesuun soveltuu esimerkiksi myyntiykkösemme kiiltopesuaine Taxi XL. "Taksin" levittäminen onnistuu nopeasti pesuainelevittimellä tai painepesuriin kiinnitettävällä Foamer -pesuainevaahdottimella.

 

Tehokas esipesu on ensimmäinen vaihe irtolian poistamisessa. Esipesu ei kuitenkaan yleensä poista kaikkein piintyneintä likaa, joka tunkeutuu ja juuttuu maalipinnan huokosiin. Tätä likaa ei yleensä voi havaita paljaalla silmällä, mutta sen tuntee paljaalla kädellä: jos pinta tuntuu karkealta, se on vielä savetuksen tarpeessa.

 

Savetusta varten liukasta käsiteltävä pinta Spray 'N Shine -pikakiillokkeella. Tämä on tärkeää, jotta irtoavat pienhiukkaset eivät vahingoittaisi pintaa. Savetus edellyttää pinnan mekaanista hankaamista, ja kuivat pienhiukkaset voivat naarmuttaa clear coat -pintaa.

 

Valitse oikea savi tarkoitukseen. Käytä esimerkiksi Ma-Fra Clay Bar Light -savea vaalealle autolle tai Ma-Fra Clay Bar Dark -savea tummalle autolle. Pyyhi liukastettua pintaa savella. Aluksi savi liikkuu pinnalla heikommin ja liikettä vastustaen, mikä tarkoittaa sen irrottavan pienhiukkasia. Kun savi alkaa liukua pinnalla vaivatta, pinta on valmis. Pyyhi pinta mikrokuituliinalla tai pese se uudestaan.

 

Olemme aiemmin kirjoittaneet savettamisesta laajemmin täällä.

 

Kiillotus

 

Puhdas, kuiva ja savetettu pinta saadaan elvytettyä myllyttämällä eli kiillottamalla. Tämä onnistuu helpoiten koneellisesti, mutta on teoriassa mahdollista myös käsin. Kun kyse on maalipinnan elvyttämisestä, ei niinkään syvempien naarmujen poistamisesta, kyse on nimenomaan kiillottamisesta eikä hiomisesta. Tällöin käyttöön valitaan hieno tuote ja hieno laikka. Tuotetta levitetään laikalle, ja pinta myllytetään paneeli kerrallaan. Tuotteen määrä, käytetty laikka, ja jopa hiontakoneen kierrosnopeus riippuvat tilanteesta. Noudata kiillottaessa käyttämäsi tuotteen ohjeita.

 

Prescon valikoimassa on useita kiilllotusaineita, jotka soveltuvat nimenomaan haalistuneen pinnan kiillottamiseen.

 

Malco Rejuvenator on erittäin nopea, kaksitoiminen kiillotusaine. Rejuvenator on erinomainen vaihtoehto ammattikäyttöön, koska se on käytöltään yksivaiheinen tuote. Se sisältää vahaa, ja poistaa tarpeen ajoneuvon erilliselle suojaamiselle kiillotuksen jälkeen. Se poistaa tehokkaasti hapettumia, ja jättää etenkin punaisen clear coat -maalipinnan syvän kiiltäväksi.

 

Sekoita Rejuvenator huolellisesti ennen käyttöä. Käytä villalaikan kanssa. Lisää tuotetta laikalle ja kiillota noin puoli metriä kertaa puoli metriä suuri paneeli kerrallaan. Myllytä noin 1 800 – 2 200 kierrosta minuutissa. Lisää tuotetta, jos pinta näyttää liian kuivalta tai kiiltotaso ei ole riittävä. Rejuvenator jättää hiottaessa kauniin kiiltävän polymeerivahasuojan pinnalle.

 

Malco Nano Care Polishing Créme on toinen nopea ja helppo tuote maalipinnan elvytykseen. Se soveltuu Rejuvenatoria paremmin tummille ja mustille autoille. Antaa tummalle pinnalle syvän, lasimaisen kiillon. Polishing Créme tekee yhdellä käsittelykerralla kevyen hionnan ja kiillotuksen. Se on helppo käyttää niin käsin kuin koneella, ja erittäin näppärä siivota käytön jälkeen. Se säästää siis käsittelyssä aikaa, ja soveltuu siksi hyvin ammattikäyttöön.

 

Kiillottaessa koneella levitä 2,5 cm pituinen juova Nano Care - Polishing Crémeä käsiteltävälle pinnalle. Tämä riittää 25 cm x 25 cm kokoisen paneelin käsittelyyn. Käytä Prestan vihreän Light Cut -vaahtomuovilaikan kanssa. Myllytä nopeudella 1 200 – 1 600 kierrosta minuutissa.


Kiillottaessa käsin levitä puhtaalla vahanlevityssienellä käsiteltävälle pinnalle ja anna kiillokkeen kuivua kevyen harmaaksi kalvoksi. Kiillota sen jälkeen pinta loisteliaan kirkkaaksi mikrokuituliinalla.

 

Viimeistely

 

Kun pinta on puhdistettu ja elvytetty onnistuneesti, muista suojata pinta asianmukaisesti, jotta vastaavaa käsittelyä ei tarvitse toistaa lähitulevaisuudessa. Puhdista siis kiillotuksen jäljet esimerkiksi pyyhkimällä mikrokuituliinalla. Ellet käyttänyt Rejuvanatorin kaltaista yksivaihekiillotusainetta, tulee auto vähintään vahata pinnan suojaamiseksi. Perusteltua on myös lisätä keraaminen kestopinnoite, jolloin sileäksi kiillotettu pinta pysyy turvallisesti suojattuna pitkään.

 

Näppärä vaihtoehto vahaamiseen on suosittu nestemäimen vahamme Presta Fast Wax. Fast Wax levitetään vahanlevityssienellä, annetaan kuivua valkoiseksi kalvoksi, ja pyyhitään lopulta puhtaaksi mikrokuituliinalla.  Valikoimissamme on Fast Waxin lisäksi kattava kokoelma erilaisia synteettisiä ja luonnollisia vahoja, kovavahoja ja nestemäisiä vahoja, sekä vahaa sisältäviä yhdistelmätuotteita. Tutustu vahavalikoimaalle tarkemmin täällä.  Olemme myös kirjoittaneet laajemmin auton vahaamisestä täällä. Olemme myös kirjoittaneet laajemmin keraamisista tai kestopinnoitteista vaihtoehtona säännölliselle vahaamiselle täällä.

 

 

 

 

 

Please reload