© 2015 Presco Oy

Asiakaspalvelu - 0400 171 727  - www.presco.fi - Onkkaalantie 33 - 36600 Pälkäne

Eikö haluamaasi tuotetta löydy vielä verkkokauppamme valikoimasta?

Päivitämme uusia tuotteita verkkokauppaan.
Voit lähettää sähköpostilla toivomuksesi uusista tuotteista: info@presco.fi

3 virheellistä käsitystä uudesta autosta

Monella kuluttajalla saattaa olla vääristynyt kuva uuden auton ominaisuuksista ja hoitotarpeista. Vaikka ostaja onkin saanut autonsa melko suoraan tehtaalta, tämä ei tee kulkuneuvosta millään tavalla erikoista, vaan monet hoidon ja pesun lainalaisuuksista pätevät yhtä lailla. Lisäksi uusi auto voi käyttöönoton yhteydessä tarvita ylimääräistä huomiota kulumisen ennaltaehkäisemiseksi. Käsittelemme tässä muutamia virheellisiä käsityksiä uusista autoista.

 

1. Uutta autoa ei tarvitse pestä

 

Uusi auto ei poikkea millään tavalla mistä tahansa muusta autosta ylläpidon tarpeiden suhteen. Autoa

tulisi alkaa pestä ja hoitaa säännöllisesti alusta alkaen. Säännöllinen hoito voi olla uuden auton kanssa jopa tärkeämpää, kun uutuudenkiiltävä auto halutaan pitää mahdollisimman kauan parhaassa mahdollisessa kunnossa.

 

Saateet ja lika vaikuttavat uuteen autoon samalla tavalla kuin mihin tahansa muuhunkin kulkuneuvoon. Säännöllinen pesu ja tarvittaessa pinttyneen lian ja saasteiden poistaminen ovat erittäin hyödyllisiä projekteja.

 

2. Uutta autoa ei tarvitse vahata

 

Yleinen harhaluulo on, että uusi auto on lähtökohtaisesti suojattu, ja sitä täytyy alkaa vahata vasta tietyn käyttöajan jälkeen. Näin pelkkä säännöllinen pesu riittäisi uuden auton hoitoon. Lähtökohtaisesti auto luovutetaan kuitenkin asiakkaalle "sellaisenaan", jolloin se on täysin altis luonnonvoimille ja saasteille, siinä missä mikä tahansa auto. Tällä tavalla asiaan vihkiytymätön auton ostaja saattaa aiheuttaa maalipinnalle ylimääräistä vahinkoa lykkäämällä vahaamista.

 

Ensimmäinen projekti heti uuden auton vastaanoton jälkeen onkin vähintään huolellinen pesu ja vahaus. Myös kestopinnoite on suosiotaan kasvattava tapa suojata auton pinta, josta olemme kirjoittaneet yksityiskohtaisemmin täällä. Mikäli sellainen aiotaan tehdä, se antaa parhaiten vastiketta rahalle nimenomaan auton ollessa uusi.

 

Vaha parantaa paitsi auton ulkonäköä, myös antaa suojaavan kerroksen maalipinnan clear coat -pinnalle. Vaha ennaltaehkäisee näin saasteiden, UV-säteiden ja lian aiheuttamia vahinkoja maalille. Lisäksi kunnon vahakerros ehkäisee pyörrejälkien ja muiden pienten naarmujen syntymistä pinnalle. Tästä on hyötyä etenkin, jos autoa pestään automaattipesussa. 

 

3. Uusi auto on virheettömässä kunnossa

 

Vaikka auto olisikin uusi, se on ehtinyt istua varastossa, kestää kuljetuksen haittoja ja käydä mahdollisesti useammalla välikädellä. Auto on tällöin varmasti altistunut erilaisille saasteille ja lialle. Lisäksi sitä on mahdollisesti pesty ja kiillotettu luovutusta varten, jolloin siihen on saattanut ilmaantua pyörrejälkiä, pisarajälkiä tai muita virheitä.

 

Voi olla hyvinkin perusteltua tarkastella auton kuntoa ostohetkellä ja tehdä sille heti oston jälkeen perusteellinen käsittely tapauskohtaisten tarpeiden mukaan. Pesu, kiillotus ja vahaus on aina perusteltua, mutta jos pinnalla on paljon pientä likaa, myös savettaminen voi olla hyödyksi.

 

 

 

 

 

Please reload