© 2015 Presco Oy

Asiakaspalvelu - 0400 171 727  - www.presco.fi - Onkkaalantie 33 - 36600 Pälkäne

Eikö haluamaasi tuotetta löydy vielä verkkokauppamme valikoimasta?

Päivitämme uusia tuotteita verkkokauppaan.
Voit lähettää sähköpostilla toivomuksesi uusista tuotteista: info@presco.fi

Miksi auton väri haalistuu, ja mitä sille voi tehdä?

Ajan kanssa maalipinta menettää uutuudenkiiltoaan ja värin syvyys heikkenee. Tämä on toki väistämätön kehityskulku, mutta riittävällä vaivannäöllä värin heikkenemistä voidaan hidastaa ja jo himmennyttä pintaa voidaan palauttaa entiseen kiiltoonsa.

 

 

Auton maalipinnan samentuminen voi johtua useista eri ympäristötekijöistä. Auton maalipinta kykenee imemään itseensä erilaisia haitallisia ympäristössä ilmeneviä elementtejä. Lisäksi se on alti naarmuuntumaan, mikä vaikuttaa sen esteettisiin ominaisuuksiin.

 

Päällimmäinen tekijä on UV-säteily, mutta tärkeitä elementtejä ovat myös ilmansaasteet ja maantielika. Suomen talvessa suola on merkittävä haitta, paitsi auton pohjassa myös maalipinnassa. Kaikki nämä tekijät voivat ajan kanssa vähitellen vahingoittaa maalipintaa ja pahimmillaan tunkeutua sen läpi aiheuttaen ruostetta metallipinnalle. Lisäksi naarmut ja pyörrejäljet estävä valon heijastumista maalipinnalta, jolloin kiilto vähenee ja pinta näyttää samealta.

 

 

Ylivoimaisesti paras tapa huolehtia maalipinnasta on ennaltaehkäistä vahinkoja niin pitkälti kuin vain mahdollista. Säännöllisellä hoidolla voidaan saavuttaa paljon. Säännöllinen puhdistaminen pysäyttää ympäristötekijöiden vaikutukset, ja suojaaminen vaikeuttaa näiden tekijöiden toimintaa.

 

 

Ehkä tärkein elementti on säännöllinen pesu. Optimaalista olisi pestä auto kahden viikon välein. Hyvin tehty pesu irrottaa likaa, saasteita ja kemikaaleja pinnalta, jolloin ne eivät ehdi vaikuttaa yhtä kauan. Säännöllisellä pesulla myös vältetään vahvojen liuottimien käyttöä, kun lika ei ehdi piintyä.

 

Säännöllinen vahaus edesauttaa pinnan suojausta. Vaha tekee pesusta helpompaa, muodostaa suojaavan kerroksen joka ehkäisee lian tarttumista ja suojaa UV-säteilyltä. Vaha ylläpitää auton suojaa.

 

Oikeat välineet kaikessa auton käsittelyssä ovat ensiarvoisen tärkeitä. Pesussa tulee aina käyttää mahdollisimman mietoja aineita. Käsittele auto aina mikrokuituliinalla, joka on pehmeä eikä aiheuta vahinkoja pinnalle. Älä käytä rutiininomaiseen hoitoon hiovia aineosia sisältäviä aineita, kiillotus ja hionta ovat asioita erikseen. Näillä toimenpiteillä vältät auton suojakerroksen vahingoittumista.

 

 

Tiettyyn rajaan saakka jo himmenneen maalipinnan kuntoa voidaan palauttaa. Peukalosääntönä vaurioihin voidaan puuttua, jos ne rajoittuvat maalipinnan uloimpaan kerrokseen. Savettamalla ja kiillottamalla saadaan irrotettua likaa ja korjattia pienimmät naarmut.

 

Hionnalla ja kiillotuksella voidaan tehokkaimmin puuttua pienistä naarmuista ja pyörrejäljistä johtuvaan himmenemiseen ja voidaan palauttaa kadonnut kiilto.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Please reload