Miten myllytät auton ohjaamossa?

Auton ohjaamossa voi olla monia kiiltäviä ja myllytyksestä hyötyviä pintoja, kuten lakattua puuta tai maalattuja pintoja. Miten niitä hoidetaan ja miten niiden kulumaan puututaan?


Yleensä myllytys mielletään nimenomaan maalipinnan hoitamiseen. Tietyin varauksin myös ohjaamossa olevia kiiltäviä pintoja voi elvyttää ja korjata koneella kiillottaen, samoin kuin maalin lakkapintaa ulkona.

Ohjaamon myllytettävät pinnat kuitenkin poikkeavat monella tapaa auton maalipinnan clear coat -lakkapinnasta.

Lue artikkelistamme vinkit turvalliseen myllytykseen ohjaamossa.

Auton ohjaamo


Auton ohjaamoissa käytetään monia materiaaleja, ja merkkien välillä voi olla suuriakin eroja. Ohjaamossa voi olla myös esteettisiä elementtejä, kuten lakattua puuta ja maalattuja pintoja. Kun ne kuluvat ja naarmuuntuvat, niitä on mahdollista korjata myllyttämällä.

Auton ohjaamon pinnat kuitenkin poikkeavat monella tapaa auton ulkopinnasta. Siksi työkalut ja työtekniikka on sovellettava tilanteen mukaan. Koska autojen ohjaamoissa käytetään hyvin monipuolisesti erilaisia materiaaleja, pelisilmän käyttäminen on erityisen tärkeää vahinkojen välttämiseksi.

Monet ohjaamon pinnat ovat pieniä, epäsäännöllisen muotoisia, ja niiden ympärillä on herkkiä materiaaleja. Monet pinnat eivät kestä myllytystä lainkaan. Ohjaamossa työskentely edellyttää siis merkittävästi enemmän tarkkuutta kuin maalipinnan työstäminen.


Lisäksi monet ohjaamon pinnat ovat pehmeämpiä kuin maalin clear coat -lakkapinta. Ne paitsi naarmuuntuvat helpommin, niiden myllyttäminen edellyttää usein tavallista hienompia työkaluja.

Miten ohjaamossa myllytetään


Aloita työskentely aina teippaamalla myllytettävien paneelien ympäristöt. Pintojen läheisyydessä on todennäköisesti muovia, nahkaa, nappeja, tai muita herkkiä pintoja. Teippaamalla pintojen ympäristöt huolellisesti vältät aiheuttamasta vahinkoa muille ohjaamon pinnoille.

Valitse sopivat työkalut pienillä ja epäsäännöllisille pinnoille. Suosittelemme ohjaamoon Rupes iBrid Nano -kiillotuskonetta. Sen koko, pieni laikka ja mahdollisuus myllyttää ilman virtajohtoa mahdollistavat riittävän tarkkuuden pienillä ja mahdollisesti epäsäännöllisillä pinnoilla.


Lisäksi iBrid Nano -kiillotuskone on säädettävissä rotary-asetukselle, jolloin laikka pyörii vain akselinsa ympärillä. Tämä asetus mahdollistaa parhaan mahdollisen tarkkuuden pienillä ja kapeillakin pinnoilla myllytettäessä.


Pyydä tarjous iBrid Nano -kiillotuskoneesta myyjältäsi tai asiakaspalvelusta.


Valitse käyttöön riittävän hieno laikka ja sopiva kiillotusaine ohjaamon pehmeille pinnoille. Keltainen vaahtomuovilaikka sekä keltainen Yellow Fine -kiillotusaine on hyvä paikka aloittaa kokeileminen. Tee aina pinnalle testialue löytääksesi sopiva laikan ja kiillotusaineen yhdistelmä.


Älä koskaan myllytä esimerkiksi näyttöä tai mittaritaulukoita. Näiden materiaali poikkeaa monesti muista pinnoista, eivätkä ne kestä hyvin koneellista kiillotusta.

Käytä aina työskennellessäsi pelisilmää. Ohjaamossa käytetään laajasti erilaisia materiaaleja, joista toiset kestävät myllytystä paremmin kuin toiset, ja jotka voivat olla pehmeitä tai kovia. Sovella työtekniikkaasi tilanteen mukaan äläkä myllytä alueita, jotka eivät sitä kestä.



Lue lisää ohjaamon hoitamisesta täältä. Lue lisää myllyttämisestä täältä.