Miten usein auto pestään - ja miten auto pestään usein turvallisesti
Päivitetty: 26. elok. 2020
Auton tekninen huolto osataan jo mieltää sijoitukseksi. Autoilija kuin autoilija ymmärtää, että öljyjen vaihtaminen, jarrupalojen ja muiden kuluvien osien vaihtaminen, renkaiden kulutuspinnan seuraaminen, jakohihnan vaihtaminen, ja muut vastaavat hoitotoimet ovat tärkeitä osia autonhoitoa.
Tällaisen huollon ja seurannan tarkoitus on ylläpitää ajamisen turvallisuutta, mukavuutta – ja ennen kaikkea auton vaihtoarvoa. Mutta myös auton pesu on tärkeä osa autonhoitoa – eikä vain ulkonäön vuoksi. Myös pesu on tärkeää auton arvon säilyttämiselle.
Siksi onkin tärkeää huomioida miten usein auto on pestävä. Monen tekijät vaikuttavat pesun tarpeeseen. Joskus auto edellyttää sen käytön takia pesua erittäin usein. Tässä artikkelissa käsittelemme erittäin usein pestävien autojen haasteita.
Miten usein auto tulee pestä
Ajoneuvo on siis pestävä viimeistään silloin, kun se on likainen. Näkyvä lika on viimeinen merkki siitä, että on aika pestä auto. Mutta joskus likaa voi olla vaikea havaita paljaalla silmällä.
Kätevä peukalosääntö autonhoitoon on pestä se noin kahden viikon välein. Tätä sääntöä voi soveltaa auton käytön, olosuhteiden ja ajoneuvon hoitoon käytettyjen tuotteiden mukaan.
Esimerkiksi runsas ajo voi olla peruste pestä autoa useammin. Samoin talvella auto altistuu suolalle ja loskalle, minkä vuoksi pesutiheyttä on perusteltua lisätä. Myös runsaat ilmansaasteet, hyönteiset, linnunjätökset, mahla, happosade, ja muut ulkoiset tekijät lisäävät pesemisen tarvetta.
Monesti työkäyttöön tarkoitettuja ajoneuvoja on pestävä usein. Kun auto on myös käyntikortti, sen on oltava aina moitteettomassa kunnossa.
Voiko autoa pestä liian usein
Auton säännöllinen pesu on maalipinnan ulkonäön ja teknisen käyttöiän kulmakivi. Se on ennaltaehkäisevät toimenpide, jolla vältetään tarvetta maalipinnan kalliille korjaamiselle myöhemmin.
Siksi ei varmaan ole yllätys, että pesu sinällään ei ole haitaksi autolle. Autoa ei siis voi pestä ”liian usein”. Niin kauan kuin autoa pestään oikein, sille ei aiheuteta vahinkoa pesemällä – täysin riippumatta pesutiheydestä.
Pesujen tiheyttä tärkeämpää onkin kysyä, miten auto pestään oikein. Mikäli auto pestään oikein, sille ei aiheuteta vahinkoa – mutta mikäli pestessä tehdään säännöllisesti virheitä, usein pesemällä näitä vahinkoja vain pahennetaan.
Mutta tällöin kyse ei ole ”liian usein” pesemällä aiheutetusta vahingosta.
Tärkein ongelmakohta usein pesemisessä lienee sen vaikutus vahalle. Täysin vahaturvallista tapaa pestä autoa ei ole. Kaikki pesu siis vaikuttaa vahaan ja pinnoitteeseen.
Huonoilla ratkaisuilla voidaan aiheuttaa ylimääräistä työtä, tai pahimmillaan edistää kulumaa. Mikäli vaha kulutetaan pois tiheällä pesulla eikä sitä korvata asianmukaisesti, auto on alttiimpi saasteiden aiheuttamalle kulumalle.
Mitä autoa usein pestessä on otettava huomioon
Usein pestessä tärkein asia on huolehtia vahapinnan säilyttämisestä. Tiheä pesu voi kuluttaa vahan pois, mikä voi aiheuttaa ylimääräistä työtä ja turhia kuluja. Usein pestessä onkin tärkeää huolehtia, että vahapinta pysyy riittävässä kunnossa.
Valitse oikea esipesuaine
Paras tapa välttää vahan kulumista on käyttää pH-arvoltaan neutraalia shampoota. Taxi XL -kiiltoshampoo on erinomainen vaihtoehto usein pestäville autoille. Se soveltuu käytettäväksi pesuainelevittimellä ja painepesurilla.
Taxi soveltuu nopeaan ja helppoon esipesuun, jätäen pinnan kiiltäväksi. Levitä pesuaine levittimellä alhaalta ylös ja anna vaikuttaa muutama minuutti, pinnan likaisuudesta riippuen. Huuhtele sitten ylhäältä alas painepesurilla.
Käytä vahashampoota
Vahashampoo voi olla kätevä vaihtoehto, kun ajoneuvoa pestään tiheää. Vahaa sisältävien yhdistelmätuotteiden suoja on yleensä rajallinen, mutta tästä ei ole haittaa tiheään pestessä – jokainen pesukerta lisää uuden kerroksen vahaa.
Tiuhaan puhdistettaessa täysi pesu saattaa jopa olla korvattavissa nopealla käsittelyllä pikakiillokkeella, mikäli pinta ei ole päässyt tavattoman likaiseksi.
Sopiva vaihtoehto vahalle on pinnoiteshampoo LaboCosmetica Revita. Se pesee ja suojaa yhdellä käsittelyllä. Se antaa myös vähintään neljä kuukautta kestävän kiillon ja suojan, jopa pinnoittamattomalle autolle.
Erittäin tehokkaasti puhdistava ja liukastava Revìta kiinnittyy pintaan ja antaa hyvän vedenhelmeilyn. Erittäin suorituskykyinen tuote jopa laimennettuna suhteessa 1:100. Suuremmakin auton käsittelyyn riittää 30 grammaa.
Revìta poikkeaa markkinoiden muista tuotteista, koska se sisältää seoksen liuotettuja siloksaani-polymeerejä, jotka tarttuvat tehokkaasti auton pintaan. Ne luovat suojan ilmakehän saasteita, kemikaaleja ja linnunjätöksiä vastaan. Erinomainen pesuteho ja neutraali koostumus, joka on turvallinen vahalla ja kestopinnoitteilla.
Käytettäessä autolle ilman nanopinnoitetta, laimenna suhteessa 1:100. Käytettäessä pinnoitteelle, laimenna 1:200. Vaikutus alkaa noin kahdeksan tuntia käsittelyn jälkeen.
Vahvista vahakerrosta pesujen yhteydessä
Toinen vaihtoehto on käyttää pesun yhteydessä vahaa tai kiilloketta, joka vahvistaa olemassaolevaa pinnoitetta. Esimerkiksi LaboCosmetica pinnoite Beneficia suihkutetaan pesuainelevittimellä tai sumupullolle märälle pinnalle pesun jälkeen.
Benefìcia on itsestäänaktivoituva pinnoitteen vahvistaja. Tarttuu pintaan pitkäksi aikaa ja kestää happoja, linnunjätöksiä, alkaliishampoita ja liuottimia. Se nopeuttaa kuivumista eikä edellytä levityssienen käyttöä, vähentäen näin naarmujen ja pyörrejälkien muodostumista.
Fluoropolymeerin ja siloksaanin sekoitus mahdollistaa helpon, nopean ja tehokkaan suojauksen, kiillon, silkkimäisen efektin ja vedenhelmeilyn. Mikäli käsiteltäessä syntyyki pyörrejälkiä, ne on helppo korjata pikadetailerin avulla.
Käytä pestylle, märälle ja viileälle pinnalle. Käsittele puolikas paneeli kerrallaan. Suihkuta 60 cm etäisyydeltä, jotta aine leviää mahdollisimman tasaiseksi kerrokseksi. Kuivaa alhaalta ylöspäin. Jos autossa on nanopinnoite, laimenna 1:1. Kesällä laimenna aina 1:1, riippumatta pinnasta. Vahva vedenhyljintä mahdollistaa myös automaattikuivauksen. Tuote alkaa vaikuttaa kahdeksan tuntia käsittelyn jälkeen.
Pese käsin ja oikeilla työkaluilla
Tiheään tehtävän pesun ongelma saattaa olla mikronaarmujen ja pesussa aiheutuvien tahrojen muodostuminen. Mikäli pesutekniikassa on ongelmia, usein pesemällä näillä tehtyjä ongelmia pahennetaan entisestään.
Vältä automaattipesuloita ja harjapesua, koska nämä voivat naarmuttaa maalipintaa. Vältä kontaktipesua ja pesukintaita kun siihen on mahdollisuus – käytä pesuainelevitintä ja painepesuria jos siihen on mahdollisuus.
Pestessä käsin kintaalla käytä aina kahden ämpärin metodia. Pidä siis käsillä kahta pesuämpäriä, joista toisessa on pesuaineliuos, toisessa vettä kintaan huuhteluun. Käytä kinnas ensin huuhteluvedessä ja vasta sitten pesuaineliuoksessa – näin pinnalta irtoava lika ei jää kintaan ja maalin väliin.
Käytä kullekin ajoneuvolle vain sille tarkoitettuja pesu- ja hoitoaineita. Esimerkiksi monet kotikäyttöön tarkoitetut kemikaalit voivat olla auton lakalle liian voimakkaita. Ne kyllä pesevät tehokkaasti, mutta voivat kuivattaa lakkaa ja vaikuttaa väriin.
Vältä auton pesua auringonpaisteessa ja kuista kuivata pinta pesun jälkeen huolellisesti. Näin vältät pesuaineen kuivumisjälkiä pinnalla, sekä kovan veden aiheuttamia kalkkitahroja.
Pese vanteet ja renkaat ensimmäisinä, käyttäen erillisiä työkaluja. Näin vältät lian roiskumista ja siirtymistä vanteilta maalipinnalle.
Käytä pesuun ja kuivaamiseen mahdollisimman pehmeitä materiaaleja. Mikrokuitu on yleensä hellävaraisin ratkaisu kaikkeen puhdistamiseen. Tälläkin tavoin ehkäiset ylimääräistä kulumaa maalille.